ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΝΕΑ ΓΙΑ ΘΕΣΣΑΛΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ
Μερικές πικρές αλήθειες για το 1821
Του Γιάννη Κολλάτου
Πριν από πέντε χρόνια τέτοιες μέρες παραμονές 25ης Μαρτίου, ένα άρθρο του Νίκου Δήμου για τους μύθους της επανάστασης του 21 είχε «ανάψει φωτιές» και προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις στο εσωτερικό της χώρας… Εκείνο που προκάλεσε τη μεγαλύτερη αντίδραση δεν ήταν η παράθεση κάποιων ιστορικών αληθειών με τις οποίες θα πρέπει σιγά- σιγά να εξοικειωθούμε, (όπως π.χ, ο μύθος του κρυφού σχολειού και το «φεγγαράκι μου λαμπρό» που πρώτη η Μαρία Ρεπούση ανέφερε και σήκωσε θύελλα αντιδράσεων) αλλά η διαπίστωση του ότι η χώρα απελευθερώθηκε στο πλαίσιο της μεγαλύτερης ανθρωπιστικής εκστρατείας της Δύσης…
Είναι αν μη τι άλλο αφελές να θεωρεί κανείς ότι χώρες όπως η Ρωσία, η Αγγλία και η Γαλλία, οι μεγάλες Δυνάμεις της εποχής, διακατέχονταν από φιλάνθρωπα ή φιλοχριστιανικά αισθήματα και αυτό πρέπει να μας είναι πυξίδα και για τη σημερινή περίοδο που η χώρα βρίσκεται σε ένα οικονομικό κλοιό (πόλεμο τον χαρακτηρίζουν άλλοι). Όσο πιο νωρίς κατανοήσουμε ότι δεν υπάρχει ούτε «ξανθό γένος» , ούτε δημοκρατική Δύση που προωθεί τον εκδημοκρατισμό των υπανάπτυκτων , αλλά συμφέροντα και μόνο, τόσο πιο γρήγορα θα αντιληφθούμε ότι μόνοι μας θα πρέπει να επιλέξουμε εκείνους που μπορούν να φτιάξουν ένα αξιόπιστο εθνικό σχέδιο εξόδου από την κρίση και να το υπηρετήσουμε…
Στην απάντησή μας μεταξύ άλλων αναφέραμε: Ναι πράγματι έγινε σφαγή στην Τριπολιτσά από τους Έλληνες, μετά την πολιορκία, όπως έγινε και στην πολιορκία της Άμφισσας (Σάλωνα) Στα Σάλωνα είχαμε των Τούρκων, στην Τριπολιτσά των Εβραίων. Πράγματι μετά το 1825 και την επιδρομή του Ιμπραήμ, η επανάσταση είχε επί της ουσίας σβήσει. Όντως οι Έλληνες είχαν διαιρεθεί και πολεμούσαν Στερεολλαδίτες εναντίον Πελοπονησίων, με αρχηγό οι μεν τον Καραϊσκάκη, οι δε τον Κολοκοτρώνη, πολιτικοί εναντίον στρατιωτικών και πάει λέγοντας (το σαράκι της φυλής ή το διαίρει και βασίλευε της θαλασσοκράτειρας που μας είχε δώσει και τα «θαλασσοδάνεια»).
Ο Θόδωρος Παναγόπουλος συνταξιούχος δικαστικός και ερευνητής αναφέρει ακόμη μερικές πικρές αλήθειες:
Ενώ η Επανάσταση ξεκίνησε αρκετά καλά, την πρόδωσαν από μέσα οι κοτζαμπάσηδες και οι πρόκριτοι. Δεν την ήθελαν, γιατί περνούσαν καλά επί τουρκοκρατίας. Είχαν αποκτήσει πολύ σημαντική πολιτική δύναμη, γιατί είχαν τον έλεγχο της οικονομίας, εισπράττοντας τους φόρους για λογαριασμό του σουλτάνου, κρατώντας ένα τεράστιο μερίδιο για τους ίδιους. Είχαν φτάσει στο σημείο να διορίζουν και να απολύουν ακόμα και τον πασά της Τριπολιτσάς, τον Οθωμανό διοικητή της Πελοποννήσου. Επομένως, δεν ήθελαν ανεξάρτητο ελληνικό κράτος, γιατί θα έχαναν τα προνόμια και τις περιουσίες τους.
> Απέξω την Επανάστση πρόδωσαν οι Φαναριώτες και όσοι ήρθαν μαζί τους στην Ελλάδα. Άνθρωποι όπως ο Μαυροκορδάτος και ο Καρατζάς που ήρθαν από τις παραδουνάβιες ηγεμονίες κι έφεραν μαζί τους διάφορους περίεργους νεαρούς τύπου Πολυζωίδη και Σκουφά, οι οποίοι αργότερα έγιναν ηθικοί αυτουργοί της δολοφονίας του Καποδίστρια. Όλοι αυτοί που ήρθαν απέξω δεν ήταν πάνω από είκοσι ετών. Πολέμησαν τους οπλαρχηγούς που είχαν ξεκινήσει την Επανάσταση και έτσι στην πραγματικότητα την πρόδωσαν. Θα ήμασταν ένα διαφορετικό κράτος, ίσως πιο ευτυχισμένο, πιο ειρηνικό και εντελώς ανεξάρτητο αν δεν σκότωναν τον Καποδίστρια, ο οποίος είχε όνειρα να φτιάξει μια Ελλάδα μεγάλη, ισχυρή και ανεξάρτητη.
Δεν θα έλεγα πως η ελληνική επανάσταση ήταν αποτέλεσμα της επιθυμίας των Μεγάλων Δυνάμεων. Η ουσία ήταν πως η Αγγλία και η Γαλλία δεν ήθελαν να κατέβει η Ρωσία στη Μεσόγειο. Με βάση αυτή τη λογική, λοιπόν, εμπόδιζαν την Ελλάδα να γίνει ανεξάρτητο κράτος. Ήθελαν να γίνει αυτόνομη επαρχία της οθωμανικής αυτοκρατορίας, όπως ήταν η Μολδοβλαχία. Αναγκάστηκαν μαζί με τους Τούρκους να δεχτούν την αυτονομία, όταν οι Ρώσοι έφτασαν με τον Ρωσοτουρκικό πόλεμο στα πρόθυρά της Κωνσταντινούπολης. Ο σουλτάνος πιεζόμενος πλέον και από τους Αγγλογάλλους δέχτηκε την ανεξαρτησία κι έτσι φτάσαμε στο σχηματισμό ενός μικρού ελληνικού κράτους που περιλάμβανε την Πελοπόννησο, τις Κυκλάδες και τη Στερεά Ελλάδα.
> Οι Μεγάλες Δυνάμεις είχαν αποφασίσει η Ελλάδα να είναι φόρου υποτελής στο σουλτάνο και ο αρχηγός της αυτόνομης πολιτείας να διορίζεται μετά από έγκριση του σουλτάνου. Την Ελλάδα την ήθελαν προτεκτοράτο. Την ανεξαρτησία την δέχτηκαν κατά ανάγκη, αλλά περιορισμένη. Αποφάσισαν να την κάνουν προτεκτοράτο και αφού επελέγη ο Καποδίστριας από την Εθνοσυνέλευση άρχισαν να τον υποσκάπτουν. Οι Άγγλοι έβαλαν από πίσω του τον πράκτορας τους, τον Μαυροκορδάτο. Δημιούργησαν το κοινό της Ύδρας, άρχισαν να λένε στα νησιά να μην πληρώνει κανείς φόρο στην κυβέρνηση και στο τέλος τον δολοφόνησαν, μέσω των Μαυρομιχαλαίων. Κάπως έτσι ξεκίνησε η απόλυτη εξάρτησή μας από τις Μεγάλες Δυνάμεις και φτάσαμε μέχρι τον ερχομό του Όθωνα.
Μιλούσαν ελληνικά οι οπλαρχηγοί;
Πράγματι πολλοί από τους οπλαρχηγούς ήταν Αρβανίτες και δεν μιλούσαν ελληνικά όπως ο Μάρκος Μπότσαρης. Πράγματι το Πατριαρχείο αναγκάστηκε να αφορίσει την επανάσταση, αυτό δεν γλίτωσε ωστόσο τον πατριάρχη Γρηγόριο Ε’ από την κρεμάλα. Ο πατριάρχης μάλιστα είναι από τα πιο αδικημένα πρόσωπα της ιστορίας, αφού ο αφορισμός της επνάστασης ήρθε μετά από εκβιασμό του σουλτάνου ότι αν δεν το πράξει θα σφάξει όλους τους Χριστιανούς της Πόλης...Ο ρόλος των Φαναριωτών στην εποχή της Τουρκοκρατίας είναι γκρίζος αφού οι ηγεμόνες της Μολδοβλαχίας λειτουργούσαν ως οι ΜΚΟ της εποχής. Προπλήρωναν τους φόρους στο σουλτάνο οι Φαναριώτες έμποροι και χρηματιστές και μετά ξεζούμιζαν με διπλάσιους και τριπλάσιους κεφαλικούς φόρους (χαράτσια) τους ντόπιους, υπό τις ευλογίες του πατριαρχείου που ήταν ο διοικητής των Χριστιανών της Οθωμανικής αυτοκρατορίας (Ρουμ Βιλαέτ).
Αυτός είναι και ο λόγος που σταδιακά αποσχίστηκαν οι εκκλησίες της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας και της Σερβίας (δημιουργώντας τα Εξαρχεία) από το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης. Όσο για τους Αρβανίτες ήταν Χριστιανοί άρα ανήκαν στο Ρουμ -βιλαέτ, αφού έθνη δεν υπήρχαν ακόμη. Η εθνογένεση που ξεκίνησε από τη Γαλλική επανάσταση είναι ένα σύγχρονο εφεύρημα ( των τελευταίων δύο αιώνων) και αποτέλεσε το σαράκι που κατέφαγε και διέλυσε την Οθωμανική αυτοκρατορία και που βοήθησε τους αστούς να υπερισχύσουν των φεουδαρχών, μέσω της κρατικής γραφειοκρατίας)..
Κάτι παρόμοιο συνέβη και στην Ελλάδα αφού έμποροι της διασποράς και καπεταναίοι που είχαν εκμεταλλευτεί ευνοϊκές συνθήκες από τους Ρωσοτουρκικούς πολέμους (σήκωναν Ρώσικη σημαία και είχαν θησαυρίσει στους ναπολεόντειους πολέμους από τον αγγλικό αποκλεισμό), αποφάσισαν να πάρουν τις τύχες του έθνους στα χέρια τους για οικονομικούς λόγους (αφού πλέον οι ναπολεόντειοι είχαν τελειώσει άρα και το πλιάτσικο των καραβιών και των λιμανιών), αλλά εκμεταλλευόμενοι και την καταπίεση που ασκούσαν από καιρού εις καιρό οι Οθωμανοί .Οι οποίοι Οθωμανοί ωστόσο για την αγροτική παραγωγή είχαν τη δεκάτη και όχι την έννοια των τσιφλικιών με τους κολλήγους, για να θυμηθούμε και τον εορτασμό του Κιλελέρ, τουτέστιν ο Θεσσαλός αγρότης ήταν καλύτερα με τον Τούρκο μπέη , παρά με τον Έλληνα τσιφλικά που είχε και το ..»προτιμησιακό δικαίωμα» στην πρώτη νύχτα του γάμου, κατάλοιπο από την δυτικού τύπου φεουδαρχία…
Να τονίσουμε απλά ότι οι Οθωμανοί για να ασκήσουν μία κάπως πιο ανεκτική διοίκηση στην αυτοκρατορία τους αρχικά είχαν δώσει προνόμια στους Σλαβόφωνους λαούς και κυρίως τους Σέρβους, αλλά όταν κατάλαβαν ότι αυτοί υποκινούνταν από τους Ρώσους, έδωσαν τα προνόμια ελέγχου των Χριστιανικών πληθυσμών στους Έλληνες (Ρωμιούς για την ακρίβεια, από το Ρουμ – βιλαέτι).
Το ελληνικό έθνος
Τα έθνη κράτη μέσω της κρατικής γραφειοκρατίας, των λόμπι και των μεσαζόντων που ήταν άγνωστη έννοια για τους Οσμανλήδες σούφι, που είχαν ως θεσμό το παζάρι, την απευθείας δηλαδή διαπραγμάτευση παραγωγών και καταναλωτών (όλοι οι καταναλωτές ήταν και παραγωγοί την εποχή εκείνη και εξ ου και η τράμπα) ήταν και η αιτία που η Δύση με το τραπεζικό σύτημα που απεχθανόταν την απευθείας συναλλαγή, δημιούργησαν το λεγόμενο Ανατολικό ζήτημα».
Τη διάλυση δηλαδή αργά αλλά σταθερά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας που ξεκίνησε από την Ελληνική επανάσταση του 1821 και ολοκληρώθηκε με τη λήξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Αρβανίτες λοιπόν και Βλάχοι και Τσακώνηδες και νησιώτες όλοι τους ήταν Ρωμιοί δηλαδή Χριστιανοί κι ας μη μιλούσαν την ελληνική γλώσσα που διεσώθη χάρη στον Αδαμάντιο Κοραή. Άλλωστε και ο μακεδονομάχος «καπετάν Κότας» (βλέπε «Μυστικά του Βάλτου» Πηνελόπη Δέλτα) σλαβόφωνος ήταν αλλά αισθανόταν Έλληνας και όταν τον συνέλαβαν οι Τούρκοι και τον έγδαραν ζωντανό στην πλατεία της Μπίτολα (Μοναστήρι) έψαλλε τον εθνικό ύμνο του Διονύσιου Σολωμού στα σλάβικα!
Ερχόμαστε όμως και στις επιλεκτικές αναφορές του Νίκου Δήμου: Οι μεγάλες δυνάμεις δεν μας απελευθέρωσαν το 1827 στο πλαίσιο της πιο μεγάλης ανθρωπιστικής επιχείρησης που έγινε ποτέ. Δέχονταν πρώτον πιέσεις από το κύμα φιλελληνισμού (είμαστε στην εποχή του ρομαντισμού και οι θυσίες των Ψαρών, της Χίου και του Μεσολογγίου έχουν προκαλέσει αίσθηση) που είχε κυριέψει τους λόγιους της Ευρώπης και τις θυσίες φιλελλήνων όπως ο λόρδος Μπάϊρον, (υπήρχε και τότε πολιτικό κόστος παρά τις βασιλικές ηγεμονίες). Δεύτερον αποφάσισαν να αλλάξουν την πολιτική Μέτερνιχ της μη παραβίασης των συνόρων που η Ιερά Συμμαχία προωθούσε ως απάντηση στην εκατόμβη των ναπολεόντειων πολέμων και να τελειώνουν με το λεγόμενο «ανατολικό ζήτημα» δηλαδή τη διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αργά αλλά σταθερά….
Και τρίτον και πιο σημαντικό, τα δάνεια της Αγγλίας. Αυτά που φαγώθηκαν πριν καν φτάσουν στον προορισμό τους που είχαν ληστρικά πανωτόκια και προκαταβολές και τα οποία ποτέ δεν θα αναγνώριζε σε τραπεζίτες και χρηματιστές της Αγγλίας η Οθωμανική αυτοκρατορία. Άρα ήταν προτιμότερο για τη θαλασσοκράτειρα τότε Αγγλία να έχει ένα τεχνητό κράτος «αποικία χρέους» και να ξεζουμίζει τους πολίτες του μέχρι εξοντώσεως και εξοφλήσεως.
Εννοείται φυσικά ότι εξαιτίας των δυσβάστακτων όρων των τριών δανείων που συνήψαμε με τράπεζες της Αγγλίας στα χρόνια της επανάστασης είχαμε απανωτές χρεοκοπίες μέχρι και το 1897, ενώ και η χρεοκοπία του 1932 επί Βενιζέλου πέρα από την δαπανηρή μικρασιατική εκστρατεία και την ακόμη πιο δαπανηρή μικρασιατική καταστροφή και την επανένταξη των προσφύγων.
Και όχι τόσο λόγω της ιδιαιτερότητας της φυλής, της ανυπαρξίας κράτους και διοικητικών δομών, που ορισμένοι νεωτεριστές – εκσυγχρονιστές προωθούν ως εκδοχή (όχι ότι δεν έπαιξαν και αυτά σημαντικό ρόλο). Χαρακτηριστικά αναφέρει ο Νίκος Μπελογιάννης στο απαγορευμένο του βιβλίο «τα ξένα δάνεια στην Ελλάδα» ότι από το πρώτο δάνειο των 2 εκατομμυρίων λιρών ονομαστική αξία με τα πανωτόκια και τις προκαταβολές τόκων και τα ασφάλιστρα (τότε δεν υπήρχαν cds και τα ασφάλιστρα των δανείων προπληρώνονταν) έφτασαν τελικά μόλις 300.000 λίρες στην Ελλάδα και αυτές σκορπίστηκαν από τους Έλληνες μεσάζοντες.
Την ίδια περίπου τύχη είχαν και τα υπόλοιπα δύο. Απαιτεί διαρκή μελέτη πράγματι η ελληνική ιστορία και αναθεωρήσεις όταν έρχονται στο φως νέες πηγές, αλλά κάθε έθνος έχει έναν μύθο μικρό ή μεγάλο. Του δικού μας είναι από τους σχετικά μικρούς. Τα περί Αγίας Λαύρας δηλαδή και παλαιών Πατρών Γερμανού και σύμπτωσης με την εορτή του Ευαγγελισμού… Μη λησμονούμε όμως ότι δεν απελευθερώθηκαν πρώτοι από τον οθωμανικό ζυγό ούτε οι Σέρβοι, ούτε οι Βούλγαροι, ούτε οι Αιγύπτιοι και δεν είναι μικρό πράγμα αυτή η επανάσταση για τα δεδομένα της εποχής…
Αν κάτι πάντως πρέπει να διδαχτούμε από την επανάσταση του 21, είναι ότι με μεγίστη ευκολία πριν καν απελευθερωθούμε και υποκινούμενοι από ξένες Δυνάμεις και κυρίως από την Αγγλία επιχειρήσαμε να αλληλοσφαγούμε. Έτσι μας «έσωσαν» στο Ναβαρίνο οι τρεις Εγγυήτριες» και για τούτο λέει ο Μανώλης Γλέζος ότι το 1827 απελευθερωθήκαμε αλλά δεν ανεξαρτητοποιηθήκαμε. Ενώ τον κυβερνήτη που θέλησε να φτιάξει ένα εθνικό σχέδιο για την επιβίωση του νεοσύστατου Ελληνικού κράτους, τον Καποδίστρια, τον δολοφονήσαμε…
Η ιστορία αυτής της χώρας είναι γραμμένη με αίμα στην κυριολεξία και αναμφίβολα μία από τις πιο λαμπρές αλλά και αιματηρές σελίδες της είναι η επανάσταση του 1821, κόντρα στο στάτους της εποχής, στο δόγμα Μέτερνιχ, κόντρα στη λογική, κόντρα στα «θέλω» των μεγάλων δυνάμεων των χρόνων που ακολούθησαν μετά τους ναπολεόντειους πολέμους….Αλλά τα ρίσκα τα παίρνουν πάντα αυτοί που δεν έχουν τίποτε να χάσουν παρά μόνο τις αλυσίδες τους και η επνάσταση του 1821 είναι ένας από τους σημαντικότερους και λαμπρότερους εθνικοαπελευθερωτικούς αγώνες, όπου σημαντική ήταν και η συμβολή του κλήρου, όσο και να κάποιους σήμερα αυτό τους ξενίζει, γιατί δεν υπηρετεί τα σχέδιά τους...
- ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 03.06.2024 | 21:46
Ιδού το πόθεν έσχες Κασσελάκη όπως το παρουσίασε ο ίδιος - ΛΑΡΙΣΑ | 03.06.2024 | 21:35
Προεκλογική εκδήλωση ΠΑΣΟΚ με τους Λαρισαίους υποψήφιους ευρωβουλευτές (ΦΩΤΟ) - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 03.06.2024 | 21:24
Έγινε η πίστωση των αποζημιώσεων 43 εκατ. στα Παρακάρλια το απόγευμα Δευτέρας παραμονή επίσκεψης Μητσοτάκη στη Λάρισα - ΒΟΛΟΣ | 03.06.2024 | 20:49
Επιστολή Δημάρχου Ρ. Φεραίου για την εξέλιξη του προβλήματος με το μολυσμένο δίκτυο υδροδότησης - ΛΑΡΙΣΑ | 03.06.2024 | 20:37
Στη Λάρισα η κούπα του έπους του 2004 στην Πορτογαλία μαζί με τον Κώστα Χαλκιά (ΦΩΤΟ) - ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 03.06.2024 | 20:19
Στον «αέρα» 7.500 τουρίστες στην Ελλάδα μετά το «κανόνι» της FTI – Χρωστάει 1,8 εκατ. ευρώ από πέρσι - ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ | 03.06.2024 | 19:10
Βασιλόπουλος για ογκολογικό στη Λαμία : «Αν βάλεις μία σέλα σε έναν γάιδαρο δεν σημαίνει ότι έγινε άλογο κούρσας»!(video) - ΕΛΛΑΔΑ | 03.06.2024 | 18:42
Meteo: Η πόλη της Στερεάς Ελλάδας που «φλέρταρε» με τους 39 βαθμούς
- ΚΑΡΔΙΤΣΑ | 03.06.2024 | 11:38
Θλίψη στην Καρδίτσα για το θάνατο 44χρονης μητέρας - ΛΑΡΙΣΑ | 03.06.2024 | 09:52
Ιερώνυμος, Μητροπολίτης Λαρίσης: Ε, όχι και τον Άγιο Αχίλλιο… - ΒΟΛΟΣ | 03.06.2024 | 11:12
Το μολυσμένο νερό η αιτία για τα κρούσματα γαστρεντερίτιδας στη Μαγνησία– Σαλμονέλα δείχνουν οι έλεγχοι (video) - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 03.06.2024 | 12:26
Τακούδης: Στους 37 η μέγιστη στη Λάρισα την Τρίτη - πιθανότατα έντονες βροχές ή χαλάζι την Πέμπτη (video) - ΛΑΡΙΣΑ | 03.06.2024 | 18:21
Λάρισα: Πυρκαγιά σε φορτηγό που μετέφερε σιτάρι στους Αγ. Αναργύρους του Δήμου Κιλελέρ - ΛΑΡΙΣΑ | 03.06.2024 | 09:40
Στη Λάρισα αύριο ο Κυριάκος Μητσοτάκης - ΒΟΛΟΣ | 03.06.2024 | 13:34
Εισαγγελέας για το μολυσμένο νερό σε Ριζόμυλο-Στεφανοβίκειο – Μοιράζουν νερά στους κατοίκους - ΒΟΛΟΣ | 03.06.2024 | 15:53
Μαγνησία: Πάνω από 100 τα επίσημα κρούσματα γαστρεντερίτιδας από σαλμονέλα – Με εγκεφαλικό ακόμη ένας ασθενής