ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΝΕΑ ΓΙΑ ΛΑΡΙΣΑ
Μπαργιώτας: «Καμία διάταξη δεν βελτιώνει τη διαφάνεια και τον τρόπο διαχείρισης των κονδυλίων του «νέου» ΚΕΕΛΠΝΟ»
Για το νέο νομοσχέδιο για την Υγεία
Για το νομοσχέδιο του Υπουργείο Υγείας τοποθετήθηκε ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και υπεύθυνος του τομέα υγείας, κ. Κώστας Μπαργιώτας. Αρχικά επέκρινε την κυβέρνηση για υποκριτική στάση στο θέμα του ΚΕΕΛΠΝΟ, λέγοντας «Ακούω τον Υπουργό να αναφέρεται διαρκώς σε εκκαθάριση εν λειτουργία και εξυγίανση του ΚΕΕΛΠΝΟ. Όλα αυτά γίνονται για ένα πολύ συγκεκριμένο λόγο, για να μπορεί ο κ. Πολάκης, όπως είπα κι άλλες φορές, να διατείνεται ότι έκανε μία μεγάλη αλλαγή, χωρίς στην πραγματικότητα να έχει κάνει απολύτως τίποτα. Δεν υπάρχει καμία διάταξη η οποία να βελτιώνει τη διαφάνεια και τον τρόπο διαχείρισης των κονδυλίων του οργανισμού είτε τον λένε ΚΕΕΛΠΝΟ είτε τον λένε ΕΟΔΥ. Σε αυτό το νομοσχέδιο δεν υπάρχει καν η υποχρέωση κατάθεσης ισολογισμών και απολογισμών. Πάμε από ένα αδιαφανές και προβληματικό ενδεχομένως, ΚΕΕΛΠΝΟ σε ένα ακόμα χειρότερο ΕΟΔΥ. Αν πιστεύετε ότι με το καθεστώς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, το οποίο εισάγεται στο ΚΕΕΛΠΝΟ, θα βρείτε γιατρούς με τα προσόντα που περιέγραψα προηγουμένως, σας θυμίζω απλώς το ναυάγιο και το Βατερλώ των ΤΟΜΥ, οι οποίες δεν βρίσκουν προσωπικό ακριβώς για τον ίδιο λόγο».
Στη συνέχεια, σε σχέση με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση στην υγεία ανέφερε «Τα πάντα περνούν στην ΗΔΙΚΑ. Διαδικασίες που είχε ξεκινήσει ο ΕΟΠΥΥ, αρμοδιότητες που είχε ο ΕΟΠΥΥ, μητρώα τα οποία έχει χρηματοδοτήσει και είχε ξεκινήσει ο ΕΟΠΥΥ, ο φάκελος ασθενών και πολλά άλλα πράγματα, περνάνε στην ΗΔΙΚΑ υπό την εποπτεία του Υπουργείου. Δεν λέω ότι είναι λάθος. Λέω ότι αυτό που γινόταν μέχρι σήμερα ήταν λάθος. Όλοι ξέρουμε ότι εξελίσσεται ένας πόλεμος κυριολεκτικά, πολυεπίπεδος, κομματικός, ενδοκομματικός, ενδοκυβερνητικός, πόλεμος συμφερόντων ιδιωτικών που συνασπίζονται πίσω από τους δύο οργανισμούς, πόλεμος μεταξύ των δύο οργανισμών και αυτό που συζητάμε σήμερα και προσπαθούμε να το περάσουμε στη ζούλα είναι ακόμα ένα επεισόδιο ενός ματς, το οποίο δεν φαίνεται να τελειώνει. Η διαχείριση της ψηφιακής πληροφορίας είναι ουσιαστικά ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια της διακυβέρνησης του ΕΣΥ. Θέλουμε και χρειαζόμαστε μία συγκεκριμένη πολιτική, η οποία με διαφάνεια και με συγκεκριμένο τρόπο και ιεράρχηση θα αναλάβει την ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων. Τα big data, τα λεγόμενα μεγάλα δεδομένα, για τα οποία γίνεται, επιτρέψτε μου τη λέξη, το «πατιρντί» εδώ και πολλά χρόνια, είναι πόρος δημόσιος, είναι περιουσία του ελληνικού λαού».
Να σημειωθεί ότι ο Υπουργός Υγείας έκανε δεκτή τροπολογία του κ. Μπαργιώτα, σύμφωνα με την οποία μειώνεται η εμπλοκή του ΚΕΣΥ σε θέματα αρμοδιότητας του Εθνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων, η οποία προκαλούσε μεγάλες καθυστερήσεις.
Ακολουθεί η ομιλία του κ. Μπαργιώτα:
«Έχουμε να συζητήσουμε σήμερα ένα τεράστιο νομοσχέδιο, ένα σπονδυλωτό νομοσχέδιο, το πρώτο νομοσχέδιο μετά από δεκαέξι δεκαοκτώ μήνες από το Υπουργείο Υγείας. Μετά από μία περίοδο νηνεμίας, τις τελευταίες λίγες ώρες άρχισε να «βρέχει» κυριολεκτικά τροπολογίες. Μερικές είναι σημαντικότατες και πολύ μεγάλες. Πριν από δευτερόλεπτα πήρα στα χέρια μου μια τροπολογία που αφορά την τιμολόγηση των φαρμάκων, την οποία δεν μπόρεσα να διαβάσω. Γι’ αυτό, κύριε Πρόεδρε, θα ζητήσουμε την ελαστικότητα στον χρόνο, σε δεύτερο χρόνο, για να τοποθετηθούμε επί των τροπολογιών, όταν ολοκληρωθεί η συνεχιζόμενη κατάθεση τροπολογιών.
Όσον αφορά το νομοσχέδιο, όπως είπα, είναι ένα νομοσχέδιο σπονδυλωτό, αφορά τις κλινικές, τον κανονισμό των ιδιωτικών κλινικών, τη μεταμφίεση του ΚΕΕΛΠΝΟ σε ΕΟΔΥ, τη δημιουργία του Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών, την τροποποίηση του εσωτερικού κανονισμού του οργανισμού του Υπουργείου Υγείας, ο οποίος δεν είναι και πάρα πολύ παλιός, είναι προεδρικό διάταγμα του 2017, το οποίο αλλάζει ξανά.
Αυτό για το οποίο έγινε προσπάθεια να περάσει κάτω από τα «ραντάρ» και το οποίο είμαι ο μόνος που σχολίασα και δεν άκουσα τίποτα από τον Υπουργό και από κανέναν της συγκυβέρνησης, είναι το εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα της διαχείρισης των δεδομένων και της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, στο οποίο, όπως θα δούμε παρακάτω, υπάρχουν σημαντικότατες ρυθμίσεις για τις οποίες δεν έγινε κανένας σχολιασμός, τουλάχιστον μέχρι σήμερα -και θα ήθελα πραγματικά να ακούσω τους λόγους για τους οποίους γίνονται οι πολιτικές επιλογές- και ένα «κομπολόι» από ρυθμίσεις, οι όποιες άλλες είναι θετικές, άλλες αρνητικές, άλλες επείγουν πραγματικά και άλλες απλώς σέρνονται ή αναμένονται. Μαζί με αυτά και τροπολογίες, όπως είπα προηγουμένως.
Για τη φαρμακευτική πολιτική θα κάνω ένα πρώτο σχόλιο γι’ αυτό που έλαβα. Στην Ελλάδα τα τελευταία τέσσερα χρόνια ασκείται δια αποσπασματικών τροπολογιών. Θα ήταν καλό κάποια στιγμή, όπως κάνουμε με τις κλινικές σήμερα που κωδικοποιούμε τη νομοθεσία, να κωδικοποιήσουμε κάποια στιγμή και τις τροπολογίες που αφορούν την τιμολόγηση και τη διακίνηση των φαρμάκων, γιατί αρχίζει να γίνεται εξαιρετικά πολύπλοκο το νομικό πλαίσιο.
Όσον αφορά τις κλινικές, κωδικοποίηση της νομοθεσίας είναι όντως. Δεν αλλάζουν πολλά πράγματα, δεν κλείνει καμία από τις παλιές κλινικές και είναι θετικό αυτό καταρχήν. Υπήρξε μια περίοδος στην οποία υπήρξε μια ενδιάμεση εγκύκλιος του υπουργείου, η οποία ουσιαστικά απειλούσε με κλείσιμο έναν μεγάλο αριθμό των παλαιών κλινικών. Εκεί κάποιοι αναγκάστηκαν είτε να κλείσουν είτε να κάνουν αδικαιολόγητα μεγάλες επενδύσεις, οι οποίες αποδεικνύονται από το σημερινό πλαίσιο αχρείαστες. Είναι ένα μεγάλο θέμα. Και ταυτόχρονα, γίνεται μια προσπάθεια να κωδικοποιηθεί η νομοθεσία. Έχουμε ουσιαστικά κλινικές τριών ταχυτήτων πλέον: αυτές που λειτουργούν με το νομικό πλαίσιο του 1992, του 2000 και το σημερινό που είναι ιδιαίτερα αυστηρό.
Για τα άρθρα, οι παρατηρήσεις έχουνε γίνει. Για το άρθρο 3 που προβλέπει τις ασυμβατότητες και την αδυναμία λήψης άδειας, έχουμε πει ότι είναι ιδιαίτερα αυστηρό. Σε ό,τι αφορά τους υπόδικους, είναι έως και νομικά προβληματικό και πρέπει να αντιμετωπιστεί. Προτείναμε να υιοθετηθεί το αντίστοιχο άρθρο για τις μονάδες ημερήσιας νοσηλείας, που προβλέπει κάπως διαφορετικά πράγματα. Εσείς το νομοθετήσατε. Καλό θα ήταν να το δείτε. Περιμένουμε να το δείτε.
Για το άρθρο 8 είπα ότι αφορά έναν πολύ μικρό αριθμό κλινικών του παρελθόντος που έχει κατασκευαστεί με τις παλιές οδηγίες, οι οποίες είναι λειτουργικά αυτόνομες, αλλά έχουν και μια άλλη χρήση στο ίδιο κτήριο, η οποία δεν έχει καμία σχέση με την κλινική ούτε λειτουργική ούτε οργανική.
Πρότεινα και τις προάλλες ότι θα ήταν καλό να υπάρχει μια διαδικασία στην οποία το Υπουργείο θα έχει την τελική γνώμη που θα μπορούσε ενδεχομένως κατ’ εξαίρεση να αποδεχθεί όσες παρεκτροπές υπάρχουν εκεί. Και τελικά το άρθρο 21 αφορά τις ποινές και ουσιαστικά είναι η επαναδιατύπωση ενός άρθρου του 2001, που όμως έχει τροποποιηθεί το 2011 σε ό,τι αφορά το επαγγελματικό καθεστώς των πανεπιστημιακών. Το μόνο που κάνει είναι να δημιουργεί αμφιβολίες και φασαρία με τον τρόπο που είναι διατυπωμένο. Αν υπάρχει στην Κυβέρνηση η πολιτική βούληση να αλλάξει το καθεστώς των πανεπιστημιακών γιατρών, όσον αφορά την πλήρη και αποκλειστική απασχόληση, καλό είναι να το συζητήσουμε δια νομολογίας και συζήτησης. Αυτό εδώ απλώς δημιουργεί φασαρία, καθώς νεότερες νομοθετικές ρυθμίσεις και μια σειρά από δικαστικές αποφάσεις το κάνουν άσχετο στην πραγματικότητα και ανίσχυρο. Παρόλα αυτά, η ανακίνηση είναι κατά τη γνώμη μου άνευ ιδιαιτέρας σημασίας και θα έπρεπε να είχε αποφευχθεί εδώ.
Όσον αφορά το ΚΕΕΛΠΝΟ, είπα πολλές φορές και θα το ξαναπώ και σήμερα: Στην ουσία πρόκειται περί μεταμφιέσεως άνευ ιδιαιτέρου νοήματος, καθώς ακόμα και η αλλαγή του χαρακτήρα από νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, ουσιαστικά αδρανοποιείται, απενεργοποιείται από το γεγονός ότι το άρθρο 54 προβλέπει μία συγκεκριμένη διαδικασία απευθείας αναθέσεων κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας για τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς σε έναν οργανισμό σαν το ΚΕΕΛΠΝΟ. Γι’ αυτό και δεν θα έπρεπε να έχει αλλάξει το καθεστώς από νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου.
Ακούω τον Υπουργό να αναφέρεται διαρκώς σε εκκαθάριση εν λειτουργία και εξυγίανση του ΚΕΕΛΠΝΟ. Καμία αντίρρηση. Αυτό σημαίνει ότι το θεσμικό πλαίσιο είχε τις δυνατότητες και της διαφάνειας και του ελέγχου και της εξυγίανσης. Δεν χρειαζόταν να αλλάξει η μορφή και πολύ περισσότερο δεν χρειαζόταν προφανώς, να αλλάξει το όνομα. Όλα αυτά γίνονται για ένα πολύ συγκεκριμένο λόγο, για να μπορεί ο κ. Πολάκης, όπως είπα κι άλλες φορές, να διατείνεται ότι έκανε μία μεγάλη αλλαγή, χωρίς στην πραγματικότητα να έχει κάνει απολύτως τίποτα.
Έχω ξαναπεί: Εδώ στο ΚΕΕΛΠΝΟ όποια προβλήματα υπήρχαν -που υπήρχαν- διαχείρισης ή διαφάνειας δεν απαντώνται απ’ αυτήν την αλλαγή. Δεν υπάρχει καμία διάταξη η οποία να βελτιώνει τη διαφάνεια και τον τρόπο διαχείρισης των κονδυλίων του οργανισμού είτε τον λένε ΚΕΕΛΠΝΟ είτε τον λένε ΕΟΔΥ. Σε αυτό το νομοσχέδιο δεν υπάρχει καν η υποχρέωση κατάθεσης ισολογισμών και απολογισμών. Θα κατατεθεί υπουργική απόφαση σε δεύτερο χρόνο, που θα προβλέπει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται ο έλεγχος της διαχείρισης. Πάμε από ένα αδιαφανές και προβληματικό ενδεχομένως, ΚΕΕΛΠΝΟ σε ένα ακόμα χειρότερο ΕΟΔΥ, όσον αφορά τη διαφθορά, όσον αφορά τη διαφάνεια και τη διαχείριση του δημόσιου χρήματος. Επίσης, πάμε από έναν οργανισμό, που καλώς ή κακώς είχε ένα προσωπικό, το οποίο σήμερα πρέπει να περάσει ξανά «κρισάρα» και θα είναι για πολύ καιρό έρμαιο και όμηρος του Υπουργείου δια μέσω του υπηρεσιακού συμβουλίου του Υπουργείου και κυρίως, πάμε στην απομάκρυνση αρκετών από τους επιστήμονες του ΚΕΕΛΠΝΟ.
Σας άκουσα προηγουμένως, κύριε συνάδελφε, να λέτε σωστά ότι το ΚΕΕΛΠΝΟ, στο ιατρικό κομμάτι και στο κομμάτι της παρακολούθησης των επιδημιών, έχει εξαιρετικούς επιστήμονες και εξαιρετική παρουσία και ιστορικό. Καταστρέφετε το brandname, αλλάζοντας όνομα και με την πρόβλεψη που έχει το νομοσχέδιο για τη μετατροπή των πανεπιστημιακής εκπαίδευσης θέσεων γιατρών σε γιατρούς δημόσιας υγείας του ΕΣΥ, ουσιαστικά αν ισχύσει -ευτυχώς υπάρχουν τριάντα μήνες-, απωθούνται και οδηγούνται στην έξοδο του ΚΕΕΛΠΝΟ οι περισσότεροι γιατροί, οι οποίοι δεν θα μείνουν. Συν το γεγονός ότι εδώ υπάρχει σημαντικό νομικό πρόβλημα. Οι γιατροί δημόσιας υγείας του ΕΣΥ είναι γενικοί γιατροί και γιατροί ιατρικής εργασίας. Δεν προβλέπεται κανένας άλλος ούτε λοιμωξιολόγοι ούτε ηπατολόγοι ούτε καμία άλλη από τις πολλές και σημαντικές ειδικότητες που χρειάζεται για να λειτουργήσει ο ΕΟΔΥ ή το ΚΕΕΛΠΝΟ, καθώς είναι το ίδιο πράγμα.
Εδώ σε αυτό δεν χωρούν ούτε πανεπιστημιακοί ούτε ιδιώτες εγνωσμένου κύρους ούτε άνθρωποι οι οποίοι έχουν τις δυνατότητες και το επιστημονικό υπόβαθρο για να τρέξουν από βαθμούς διευθυντή και υπεύθυνου προγραμμάτων τα αναγκαία προγράμματα του ΚΕΕΛΠΝΟ. Απλώς θα απωθηθούν και θα φύγουν. Είναι σαφώς μία προσπάθεια απώθησης των γιατρών του ΚΕΕΛΠΝΟ και αντικατάστασή τους, «Κύριος οίδε» από ποιους. Τώρα αν πιστεύετε ότι με το καθεστώς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, το οποίο εισάγεται στο ΚΕΕΛΠΝΟ ή θα εισαχθεί αν και όταν σε τριάντα μήνες, θα βρείτε γιατρούς με τα προσόντα που περιέγραψα προηγουμένως, για να λειτουργήσει ο Οργανισμός, σας θυμίζω απλώς το ναυάγιο και του Βατερλό των ΤΟΜΥ, οι οποίες δεν βρίσκουν προσωπικό ακριβώς για τον ίδιο λόγο. Διότι το περιοριστικό εργασιακό απωθεί τους περισσότερους νέους γιατρούς, πολλώ δε μάλλον τους ώριμους επιστήμονες.
Όσον αφορά την ΕΑΝ, το Εθνικό Ίδρυμα Νεοπλασιών είπα και τις προάλλες ότι καταρχήν ακολουθεί ευρωπαϊκά πρότυπα, όσον αφορά τον τρόπο σύστασης και λειτουργίας. Και παρά τις κάποιες επιμέρους επιφυλάξεις που έχουμε, όσον αφορά κυρίως τον έλεγχο από το Υπουργείο του Διοικητικού της Συμβουλίου, θα το στηρίξουμε και το βλέπουμε θετικά. Το μεγάλο ερωτηματικό είναι το πώς θα δημιουργηθεί ένας τόσο μεγάλος, αναγκαίος, αλλά πολύ μεγάλος οργανισμός, με μηδέν χρηματοδότηση, χωρίς να προβλέπεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το 2019 ούτε μία δραχμή, χωρίς να υπάρχει καμία πρόβλεψη για τη σταδιακή έστω έναρξη χρηματοδότησης από το επόμενο έστω έτος. Αποτελεί μεγάλη απορία το πώς θα λειτουργήσει και πώς θα ξεκινήσει αυτή η μεγάλη διαδικασία.
Για την τροποποίηση του Οργανισμού είπα ό,τι είχα να πω. Είναι απορίας άξιο, γιατί αλλάζει σε τέτοια έκταση ο Οργανισμός του Υπουργείου, ο οποίος δεν είναι ούτε ένα χρόνο παλιός. Ουσιαστικά, το διάταγμα ήταν του 2017. Έχετε αποδείξει ότι έχετε χιούμορ σε όλη αυτήν τη διαδικασία, με την ίδρυση αυτόνομου τμήματος ιατρικού τουρισμού στο Υπουργείο. Η Κυβέρνηση που δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα για τον ιατρικό τουρισμό -που είναι μία πολύ σημαντική κατά τη γνώμη μου δραστηριότητα, από την οποία η Ελλάδα μόνο κέρδη θα μπορούσε να έχει-, δεν έχει γίνει το παραμικρό τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Μας μάρανε η αυτόνομη διοίκηση στο Υπουργείο. Μακάρι να δουλέψει για τους επόμενους, αλλά η πολιτική βούληση έλειψε για τον ιατρικό τουρισμό, σχέδιο και ενίσχυση κάποιων επενδύσεων, που ενώ είχαν αρχίσει ήδη από το 2013 και 2014 ουσιαστικά εγκαταλείφθηκαν από τους ξένους, που είχαν έρθει να επενδύσουν στην Ελλάδα στον τομέα, ακριβώς γιατί το καθεστώς ήταν τέλειο επισφαλές, ειδικά αμέσως μετά από τα κατορθώματα του καλοκαιριού του 2015.
Έρχομαι στο μεγάλο θέμα που αφορά την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, για το οποίο δεν άκουσα, επαναλαμβάνω, ούτε μία κουβέντα. Τα πάντα περνούν στην ΗΔΙΚΑ. Διαδικασίες που είχε ξεκινήσει ο ΕΟΠΥΥ, αρμοδιότητες που είχε ο ΕΟΠΥΥ, μητρώα τα οποία έχει χρηματοδοτήσει και είχε ξεκινήσει ο ΕΟΠΥΥ, ο φάκελος ασθενών και πολλά άλλα πράγματα, περνάνε στην ΗΔΙΚΑ υπό την εποπτεία του Υπουργείου. Δεν λέω ότι είναι λάθος. Λέω ότι αυτό που γινόταν μέχρι σήμερα ήταν λάθος. Όλοι ξέρουμε ότι εξελίσσεται ένας πόλεμος κυριολεκτικά, πολυεπίπεδος, κομματικός, ενδοκομματικός, ενδοκυβερνητικός, πόλεμος συμφερόντων ιδιωτικών που συνασπίζονται πίσω από τους δύο οργανισμούς, πόλεμος μεταξύ των δύο οργανισμών και αυτό που συζητάμε σήμερα και προσπαθούμε να το περάσουμε στη ζούλα είναι ακόμα ένα επεισόδιο ενός ματς, το οποίο δεν φαίνεται να τελειώνει.
Η διαχείριση της ψηφιακής πληροφορίας, ουσιαστικά ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια της διακυβέρνησης του ΕΣΥ που είναι η ψηφιακή υγεία και η ψηφιακή διακυβέρνηση, δεν μπορεί να γίνεται ευκαιριακά ή ως αποτέλεσμα ενδοκομματικών, ενδοκυβερνητικών, δεν ξέρω ποιων άλλων συγκρούσεων. Θέλουμε και χρειαζόμαστε μία συγκεκριμένη πολιτική, η οποία με διαφάνεια και με συγκεκριμένο τρόπο και ιεράρχηση θα αναλάβει την ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων, όπως είναι ο ηλεκτρονικός φάκελος ασθενούς και ας είναι καθυστερημένος και ξεπερασμένος πλέον, όπως είναι τα απαραίτητα ηλεκτρονικά μητρώα ασθενών, όπως είναι μία σειρά από ψηφιακές λειτουργίες. Θα τις αναλάβει με συγκεκριμένο τρόπο. Τα big data, τα λεγόμενα μεγάλα δεδομένα, για τα οποία γίνεται, επιτρέψτε μου τη λέξη, το «πατιρντί» εδώ και πολλά χρόνια, είναι πόρος δημόσιος, είναι περιουσία του ελληνικού λαού. Έχουν συγκεντρωθεί τεράστια στοιχεία τα τελευταία δέκα χρόνια που λειτουργεί η ηλεκτρονική συνταγογράφηση για τα φάρμακα, πολύτιμα για τις εταιρείες, ακόμη πιο πολύτιμα για το Υπουργείο Υγείας. Είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι διάφορα κομμάτια κυκλοφορούν και διαχειρίζονται από διάφορους με αδιαφανείς τρόπους και ο μόνος ο οποίος δεν έχει αναρτήσει στοιχεία επεξεργασμένα ή προς επεξεργασία είναι το ελληνικό δημόσιο με διαφανή τρόπο, όπως αρμόζει. Νομίζω ότι το θέμα πρέπει να λυθεί.
Κύριε Υπουργέ, περιμένω να ακούσω ποιες είναι οι επιλογές της Κυβέρνησής σας και του Υπουργείου σχετικά με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και γιατί έγιναν οι επιλογές που έγιναν που, όπως ξέρετε πολύ καλά -καλύτερα από εμένα- ξεσήκωσαν επανάσταση στον ΕΟΠΥΥ. Δεν λέω ότι έγινε σωστά. Κυρίως γιατί έγινε ξαφνικά; Έγινε με έναν τρόπο αδιαφανή και δεν διαγράφεται καμία συγκεκριμένη πολιτική.
Όσον αφορά στο data protection, στην προστασία των δεδομένων, είναι θετικό ότι συστήνεται για πρώτη φορά θέση υπεύθυνου διαχείρισης δεδομένων. Υπάρχει πολύ μεγάλος δρόμος, δυστυχώς, στην Ελλάδα μέχρι να πετύχουμε τη συμμόρφωση με τις ευρωπαϊκές Οδηγίες. Είναι, όμως, ένα πολύ μεγάλο θέμα.
Χώροι εποπτευόμενης χρήσης. Θα προσπαθήσω να είμαι τηλεγραφικός από εδώ και πέρα. Είπα και προχθές ότι κάναμε την τροπολογία από το καλοκαίρι. Ελέχθη ότι εκκρεμούν ορισμένες λεπτομέρειες και ότι θα προχωρήσουμε σύντομα στη νομοθέτηση. Οι λεπτομέρειες που εκκρεμούσαν το καλοκαίρι φαίνεται ότι εκκρεμούν και τώρα, γιατί λέει ότι θα ρυθμιστούν με υπουργική απόφαση σε δεύτερο χρόνο.
Δεν μπορώ να καταλάβω τι είναι αυτό που δεν επιτρέπει στην Κυβέρνηση να νομοθετήσει με συγκεκριμένο τρόπο και χωροταξικά ακόμη, αν θέλετε, αλλά σίγουρα τους κανονισμούς και τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσουν αυτά τα έρμα τα κέντρα. Κάνουμε τη δυσοίωνη πρόβλεψη ότι δεν θα λειτουργήσουν σύντομα και κατά πάσα πιθανότητα όχι από αυτή την Κυβέρνηση, είτε επειδή φοβάται επιστημονικές αντιδράσεις μέσα στους οργανισμούς του Δημοσίου είτε γιατί υπάρχουν αντιδράσεις από τους κατοίκους. Αυτό, όμως, είναι κάτι που πρέπει να γίνει οπωσδήποτε.
Καταθέσαμε τροπολογία τις προηγούμενες μέρες η οποία βελτιώνει, κατά τη γνώμη μας, το συγκεκριμένο άρθρο και επιτρέπει και την εμπλοκή του δήμου εκεί που το επιθυμεί και μπορεί να το κάνει -που πιστεύω ότι θα είναι πολύ μεγάλη βοήθεια- αλλά και την εμπλοκή και τη συνδρομή των ΜΚΟ που ασχολούνται με το θέμα της εποπτευόμενης χρήσης των ναρκωτικών και της αντιμετώπισής τους.
Ας ελπίσουμε ότι κάποια στιγμή οι πραγματικά απαραίτητοι χώροι εποπτευόμενης χορήγησης θα υπάρξουν. Ο Υπουργός έχει αναφέρει με εξαιρετικό τρόπο τα πλεονεκτήματα και τη βιβλιογραφική τεκμηρίωση της ανάγκης της δημιουργίας των χώρων εποπτευόμενης χρήσης. Συμφωνώ απόλυτα. Απομένει η πολιτική βούληση για να αρχίσουν να λειτουργούν. Εδώ και οκτώ μήνες ακούμε «σε λίγο». Ελπίζω αυτή τη φορά να είναι η τελευταία φορά που θα ακούσουμε «σε λίγο».
Ως προς τον ΕΟΜ, είναι θετικότατα τα μέτρα. Καταθέσαμε ακόμη μια τροπολογία για τη μείωση της εμπλοκής του ΚΕΣΥ, που, απ’ ό,τι φαίνεται από τη συζήτηση όλων όσων εμπλέκονται στις μεταμοσχεύσεις στον Εθνικό Οργανισμό, προκαλεί καθυστερήσεις.
Για τα καπνικά είπα από την αρχή ότι το τσουβάλιασμα όλων των προϊόντων όλων των ατμισμάτων και όλων των προϊόντων καπνού, καινοτόμων ή μη, στην ίδια κατηγορία είναι προβληματικό.
Πριν από λίγο -κύριε Υπουργέ, θα ζητήσω να το διασταυρώσετε και να μου πείτε- φάνηκε ότι υπήρξε είδηση στον ελληνικό Τύπο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητάει το πάγωμα των άρθρων 96 και 97 και τρίμηνη διαβούλευση.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Μη βιάζεστε να υιοθετήσετε δημοσιεύματα.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ: Σας είπα να το διασταυρώσετε και να μου πείτε. Σας είπα ότι δεν το υιοθέτησα. Σας ρωτάω, όμως.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΞΑΝΘΟΣ (Υπουργός Υγείας): Υπάρχει σκοπιμότητα στα πάντα.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ: Σκοπιμότητες υπάρχουν παντού, σε όλους μας. Και στο Υπουργείο υπάρχουν σκοπιμότητες και στις εταιρείες υπάρχουν σκοπιμότητες. Η ζωή είναι γεμάτη από σκοπιμότητες.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ!
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑΣ: Ρώτησα, όμως, κάτι συγκεκριμένο με βάση δημοσιεύματα. Δεν μπορώ να κάνω τίποτα παραπάνω. Δεν μπορώ να τα διασταυρώσω αυτή τη στιγμή. Το ζήτησα και από τον κ. Μαντά προηγουμένως. Η απόσυρση των άρθρων 96 και 97 για διαβούλευση είναι, κατά τη γνώμη μου, κάτι το οποίο πρέπει να γίνει, καθώς υπάρχουν κατηγορίες, υπάρχουν διαφοροποιήσεις. Οι πολιτικές μείωσης της βλάβης είναι σημαντική παράμετρος, η οποία σε ορισμένες χώρες συζητιέται. Μπορούμε να τις συζητήσουμε και εμείς.
Καλό θα ήταν να εφαρμόσουμε τον αντικαπνιστικό νόμο όσον αφορά στη χρήση οποιουδήποτε προϊόντος ατμίσματος ή καπνίσματος σε δημόσιους χώρους και σε κλειστούς χώρους, αλλά σχετικά με τη μείωση της βλάβης στην ομάδα των καπνιστών, αυτή είναι μια άλλη κουβέντα, την οποία μπορούμε να κάνουμε πιο συγκεκριμένα και πιο ψύχραιμα.
Το άρθρο 124 για τα διασυνδεόμενα είναι ολίγον προβληματικό όσον αφορά στον τρόπο με τον οποίο είναι διατυπωμένο. Μπορεί να φαίνεται από την πρώτη άποψη ότι επιτρέπει διαχωρισμούς και συνενώσεις. Θα ήταν καλύτερα, όμως, αυτό να γίνει με μια μεγαλύτερη συζήτηση και βάσει ενός επιχειρησιακού σχεδίου. Θα καλούσαμε να το δούμε και να το συζητήσουμε ξανά.
Είχα καταθέσει στην Επιτροπή κάποιες παρατηρήσεις -επειδή έχω υπερβεί τον χρόνο μου κατά πολύ, θα αρχίσει να με μαλώνει ο Πρόεδρος- όσον αφορά στην ακτινολογική άδεια, που δεν περιλαμβάνει τους γιατρούς, τη χορήγηση του ανθυγιεινού επιδόματος μόνο στους νοσηλευτές των ΤΟΜΥ. Είναι μια σειρά από προτάσεις για τις οποίες θα περιμένουμε να δούμε τις νομοτεχνικές -αν και όταν κατατεθούν- και τις τροπολογίες.
Κλείνω, λέγοντας ότι επιφυλασσόμαστε για τις τροπολογίες. Ήρθαν την τελευταία στιγμή. Μία από αυτές, του Υπουργείου Εσωτερικών, εκτός του ότι είναι τεράστια -είναι ένα νομοσχέδιο από μόνη της- έρχεται να διαχωρίσει δήμους ελάχιστο χρονικό διάστημα, μόλις εβδομάδες πριν τις εκλογές, χωρίς καμία αναφορά σε χωροταξική κατανομή. Σε λογικές δεν ανοίγει το χωροταξικό. Ουσιαστικά προβαίνει σε κάποιους επείγοντες διαχωρισμούς. Κατ’ αρχάς, δεν λέμε ότι δεν θα έπρεπε να γίνουν ή κατά περίπτωση δεν θα έπρεπε να συζητηθούν. Ο τρόπος, όμως, με τον οποίο γίνεται, με τροπολογίες του Υπουργείου Υγείας λίγες εβδομάδες πριν από τις εκλογές, είναι βαρύτατα προβληματικός και νομίζω ότι θα πρέπει να το δούμε με πολύ μεγάλη προσοχή».
- ΛΑΡΙΣΑ | 04.05.2024 | 15:27
Ζευγάρι “έγδυνε” σπίτια σε Πιερία και Λάρισα- Δέκα διαρρήξεις σε τρεις μήνες - ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 04.05.2024 | 15:23
Στ. Κασσελάκης: «Θα σπάσουμε και αυγά, θα χαλάσουμε τη σούπα στο σύστημα που βάζει σκοτάδι αντί για φως στη χώρα» - ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ | 04.05.2024 | 15:12
Η ανιδιοτελής πρσφορά των προσκόπων της Λάρισας στην περιφορά των επιταφίων (εικόνες) - ΛΑΡΙΣΑ | 04.05.2024 | 13:00
Χιλιάδες πιστοί στην περιφορά και τη συγκέντρωση των επιταφίων στην κεντρική πλατεία της Λάρισας (ΦΩΤΟ) - ΛΑΡΙΣΑ | 04.05.2024 | 12:51
Το ωράριο καταστημάτων σήμερα Μ. Σάββατο στην αγορά της Λάρισας - ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 04.05.2024 | 11:43
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη Θεία Λειτουργία της πρώτης Αναστάσεως στην Τήνο [εικόνες] - ΕΛΛΑΔΑ | 04.05.2024 | 11:36
Οικογενειακή τραγωδία στη Σάμο: 49χρονη σκότωσε τον πατέρα της -Τον χτύπησε με εργαλείο στο κεφάλι - ΛΑΡΙΣΑ | 04.05.2024 | 11:34
«Αἱ γενεαί πᾶσαι, ὕμνον τῇ Ταφῇ σου»- Θρησκευτική κατάνυξη στους ναούς του Δήμου Κιλελέρ
- ΛΑΡΙΣΑ | 03.05.2024 | 13:03
Το αδιαχώρητο στα καφέ της Λάρισας και στην αγορά μεσημέρι Μεγάλης Παρασκευής (ΦΩΤΟ) - ΚΑΡΔΙΤΣΑ | 03.05.2024 | 14:02
Περίτεχνοι Επιτάφιοι στις ενορίες της Καρδίτσας (φωτο) - ΛΑΡΙΣΑ | 03.05.2024 | 09:36
Λάρισα: Με ευλάβεια οι πιστοί στη Λάρισα από το πρωί στους ναούς για να προσκυνήσουν τους επιτάφιους (ΦΩΤΟ) - ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ | 03.05.2024 | 14:26
Επιτέλους σήμανση στον ΠΑΘΕ για Ε-65 με αναγραφή της Καρδίτσας - ΛΑΡΙΣΑ | 04.05.2024 | 10:01
Λάρισα: Αιματηρή συμπλοκή σε διαμέρισμα πολυκατοικίας – Στο νοσοκομείο δύο άτομα - ΒΟΛΟΣ | 03.05.2024 | 08:06
Βόλος: Μητέρα καταγγέλλει πως προσπάθησαν να της αρπάξουν το παιδί από εμπορικό κέντρο - ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 03.05.2024 | 08:55
ΟΠΕΚΕΠΕ: Έως 31 Μαΐου η καταχώριση ποσοτήτων για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις -Ποιες καλλιέργειες αφορά - ΛΑΡΙΣΑ | 03.05.2024 | 08:02
Έφυγαν από τη ζωή τέσσερις Λαρισαίοι