ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΝΕΑ ΓΙΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Τεχνητή Νοημοσύνη: H ΑΙ στην υπηρεσία των πολέμων – Πώς θα γίνονται οι πολεμικές συγκρούσεις στο μέλλον
Η Άμυνα μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε ζήτημα λογισμικού, κάτι που σχετίζεται άμεσα με την Τεχνητή Νοημοσύνη

Το θέμα δεν είναι πια το είδος των όπλων που διαθέτει ένας στρατός, αλλά το λογισμικό με το οποίο λειτουργεί και αφορά την Τεχνητή Νοημοσύνη.
Αυτό είναι το μήνυμα με το οποίο η ευρωπαϊκή πρωταθλήτρια στην τεχνητή νοημοσύνη Helsing κατακτά τον τομέα της αμυντικής τεχνολογίας, την ώρα που οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σπεύδουν να διοχετεύσουν μετρητά σε νέα στρατιωτικά συστήματα και όπλα.
«Η Άμυνα μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε ζήτημα λογισμικού», δήλωσε ο συνιδρυτής και συνδιευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Gundbert Scherf σε συνέντευξή του στο POLITICO.
Η Helsing, με έδρα το Μόναχο της Γερμανίας, αποτιμήθηκε στα 4,9 δισ. ευρώ τον Ιούλιο, μόλις τέσσερα χρόνια μετά την ίδρυσή της. Το σύνθημά της, «τεχνητή νοημοσύνη για την εξυπηρέτηση των δημοκρατιών μας», είναι εμβληματικό του βιομηχανικού συμπλέγματος αμυντικής τεχνολογίας που έχει προκύψει από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Τεχνητή Νοημοσύνη: Τα δεδομένα
Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι επεξεργάζεται εκατομμύρια δεδομένα από αισθητήρες και οπλικά συστήματα των ευρωπαϊκών στρατών, ώστε να επιτρέπει την «ταχύτερη και καλύτερη λήψη αποφάσεων» από τους ανθρώπους και να αυξάνει τη θνησιμότητα των όπλων. Μέχρι στιγμής έχει υπογράψει συμβάσεις με τη βρετανική, τη γερμανική, τη γαλλική, την εσθονική και την ουκρανική κυβέρνηση.
«Βλέπετε μαχητικά αεροσκάφη, φρεγάτες και δορυφόρους, αλλά στην πραγματικότητα, αυτό που πρέπει να δείτε είναι ότι κάθε ένα από αυτά τα συστήματα παράγει έναν απίστευτο όγκο δεδομένων», δήλωσε ο Scherf.
Παρά την επικείμενη τρίτη επέτειο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, η Ευρώπη εξακολουθεί να έχει κενά στα συστήματα αεράμυνας και πυραυλικής άμυνας, δήλωσε ο αντιστράτηγος Μπεν Χότζες, πρώην διοικητής του στρατού των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ευρώπη, κατά τη διάρκεια του πρόσφατου Φόρουμ Ασφάλειας της Βαρσοβίας.
Ο Scherf δήλωσε ότι το μπλοκ πρέπει να επιτύχει «τεχνολογική υπεροχή» σε βασικούς τομείς στους οποίους υστερεί, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, ή διαφορετικά να είναι υπόχρεο στους «φίλους μας στις ΗΠΑ».
Οι αναβαθμίσεις στην Ευρώπη για την Τεχνητή Νοημοσύνη
Η εταιρεία Helsing έχει εξασφαλίσει μια σειρά από κυβερνητικές συμβάσεις, συμπεριλαμβανομένης της αναβάθμισης του γερμανικού Eurofighter ηλεκτρονικού πολέμου με τη Saab, της υποδομής AI για το μελλοντικό αεροπορικό σύστημα μάχης – μια πολυεθνική κοινή πρωτοβουλία μεταξύ της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας – και για το μελλοντικό σύστημα Wingman της Airbus.
Όταν ιδρύθηκε η εταιρεία το 2021, το ChatGPT δεν είχε κάνει τη μεγάλη του ανακάλυψη και τα ρωσικά τανκς δεν είχαν εισβάλει ακόμη στην Ουκρανία. Ο Scherf δήλωσε ότι πολλοί στον τεχνολογικό χώρο δεν ήθελαν να αγγίξουν την άμυνα.
Οι εργαζόμενοι της Google διαμαρτυρήθηκαν ως γνωστόν για τη συμμετοχή της εταιρείας σε ένα πρόγραμμα του Πενταγώνου με την ονομασία Project Maven το 2018, το οποίο χρησιμοποιούσε τεχνητή νοημοσύνη για την ερμηνεία εικόνων βίντεο με σκοπό τη βελτίωση της στόχευσης των επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Άλλες μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας αγωνίστηκαν επίσης με τη σχέση τους με τα στρατιωτικά συμβόλαια.
Ισχυροί δεσμοί
Οι ΗΠΑ, το Ισραήλ και άλλες χώρες δημιούργησαν νωρίτερα ισχυρούς δεσμούς μεταξύ των στρατών τους και των σύγχρονων τεχνολογικών βιομηχανιών που αναπτύχθηκαν την εποχή του διαδικτύου. Οι ευρωπαϊκές χώρες, από την άλλη πλευρά, δεν διαθέτουν ισχυρά προγράμματα για να επενδύσουν σε μεγάλο βαθμό στην καινοτόμο αμυντική τεχνολογία μέσω των τοπικών τεχνολογικών τομέων.
Ο Scherf, ο οποίος εργάστηκε στο γερμανικό υπουργείο Άμυνας πριν ξεκινήσει τη Helsing, δήλωσε ότι ο μόνος τρόπος για να εισχωρήσει η τεχνολογία στο ευρωπαϊκό σύστημα ήταν να την κατασκευάσει κάποιος.
«Υπήρχε αυτό το κενό, το οποίο δομικά κανείς δεν μπορούσε ή δεν ήθελε να λύσει», δήλωσε ο Scherf. «Δεν ξεκινήσαμε την εταιρεία επειδή πιστεύαμε ότι όλοι θα το έκαναν αυτό, την ξεκινήσαμε επειδή πιστεύαμε ότι κανείς δεν θα το έκανε».
Το πρόβλημα της χρηματοδότησης
Το πρόβλημα δεν ήταν το ταλέντο. Στην πραγματικότητα, η Ευρώπη είχε πάντα πολύ ισχυρή παρουσία στην έρευνα και την ανάπτυξη. Ο Scherf επεσήμανε ότι η Microsoft, η Google και η Amazon διαθέτουν κρίσιμα κέντρα καινοτομίας στην ευρωπαϊκή ήπειρο.
Το πρόβλημα ήταν τα χρήματα – και κατά κάποιον τρόπο εξακολουθεί να είναι. Ο κύκλος χρηματοδότησης της Helsing Series C που συγκέντρωσε 450 εκατ. ευρώ έγινε υπό την ηγεσία της αμερικανικής επενδυτικής εταιρείας General Catalyst. Τα χρήματα στην Ευρώπη είναι δύσκολο να βρεθούν σε επιχειρηματικά κεφάλαια και τα συνταξιοδοτικά ταμεία γενικά δεν επενδύουν στην αμυντική τεχνολογία, δήλωσε ο Scherf.
Ο πρώτος γύρος χρηματοδότησης της Helsing ολοκληρώθηκε με συνεισφορές από Βρετανούς, Γάλλους και Γερμανούς ιδιώτες που πίστεψαν στην αποστολή, είπε. Αργότερα, ο ιδρυτής του Spotify, Daniel Ek, έβαλε 100 εκατομμύρια ευρώ μέσω του επιχειρηματικού του ταμείου Prima Materia – και αντιμετώπισε κριτική από ορισμένους καλλιτέχνες του Spotify γι’ αυτό.
Πώς άλλαξε η νοοτροπία μετά την Ουκρανία
Μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, η ευρωπαϊκή νοοτροπία άρχισε σιγά σιγά να αλλάζει.
Τον Μάιο, η ΕΤΕπ κατάργησε την απαίτηση ότι η χρηματοδότηση για τεχνολογία που χρησιμοποιείται τόσο σε στρατιωτικές όσο και σε μη στρατιωτικές εφαρμογές – η λεγόμενη τεχνολογία διπλής χρήσης – θα μπορούσε να πηγαίνει μόνο σε έργα από τα οποία πάνω από το 50 τοις εκατό των εσόδων προέρχεται από μη στρατιωτικές χρήσεις. Όμως η αμυντική βιομηχανία έχει έκτοτε ζητήσει από την ΕΤΕπ να αποτινάξει περαιτέρω τα δεσμά της.
Ο Scherf δήλωσε ότι η Ευρώπη πρέπει να σταματήσει να αποφεύγει να βάζει πραγματικά χρήματα απευθείας στις ένοπλες δυνάμεις της για να διασφαλίσει ότι διαθέτουν την καλύτερη δυνατή τεχνολογία.
«Γιατί πρέπει πάντα να κρυβόμαστε πίσω από τη διπλή χρήση;» ρώτησε ο Scherf, αναφερόμενος στην πολιτική της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων να επενδύει μόνο σε τεχνολογία που έχει τόσο πολιτική όσο και στρατιωτική χρήση.
«Είτε πιστεύουμε στις δημοκρατικές μας ένοπλες δυνάμεις και τις υποστηρίζουμε με την καλύτερη τεχνολογία», είπε, «είτε πρέπει να κάνουμε μια διαφορετική συζήτηση».
Πηγή: ΟΤ
- ΚΑΡΔΙΤΣΑ | 18.09.2025 | 13:25
Τα τρακτέρ στον κόμβο του Ε-65, αστυνομικές δυνάμεις απέκλεισαν τις προσβάσεις στον αυτοκινητόδρομο (ΦΩΤΟ - ΒΙΝΤΕΟ) - ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 18.09.2025 | 13:08
Η ευλογιά απειλεί τώρα τη φέτα: Ακόμη και για ελλείψεις στην αγορά, μιλούν οι κτηνοτρόφοι - ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 18.09.2025 | 12:42
Τσιάρας για την ευλογιά των προβάτων: Αδικαιολόγητες οι ανατιμήσεις στο κρέας – Τι είπε για το εμβόλιο - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 18.09.2025 | 12:31
Κουρέτας: Η κτηνοτροφία στη Θεσσαλία κινδυνεύει – Δημιουργούμε 17 απολυμαντικούς σταθμούς - ΛΑΡΙΣΑ | 18.09.2025 | 11:20
Τέμπη: Από… παραμόρφωση των τρένων η φονική έκρηξη – Η εισαγγελική πρόταση - ΛΑΡΙΣΑ | 18.09.2025 | 11:15
Βρέθηκε νεκρός στο σπίτι του στονΤύρναβο - ΒΟΛΟΣ | 18.09.2025 | 11:12
Μπαράζ κλοπών αυτοκινήτων στο Διμήνι – Αγνωστοι δράστες έκλεψαν δύο φορτηγά - ΛΑΡΙΣΑ | 18.09.2025 | 11:07
«Έφυγαν» από τη ζωή έξι Λαρισαίοι
- ΛΑΡΙΣΑ | 17.09.2025 | 12:43
Ένταση από τους κτηνοτρόφους στην περιφέρεια για το εμβόλιο- Κουρέτας: απολυμαντικοί σταθμοί σε όλη τη Θεσσαλία (video) - ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ | 17.09.2025 | 21:43
Είπε αλήθειες στους κτηνοτρόφους ο Δημήτρης Κουρέτας, για το εμβόλιο μη λογαριάζοντας πολιτικό κόστος (video) - ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 17.09.2025 | 09:16
Η ευλογιά των προβάτων περνάει στο… τραπέζι: Ξεφεύγουν οι τιμές, κίνδυνος για γάλα, φέτα και κιμά - ΛΑΡΙΣΑ | 17.09.2025 | 11:28
Πανελλαδική διαμαρτυρία κτηνοτρόφων στην περιφέρεια -ζητούν άμεσα αποζημιώσεις και εμβόλιο για την ευλογιά (ΦΩΤΟ+video) - ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ | 17.09.2025 | 08:17
Έμποροι αγοράζουν στα 17 λεπτά το κιλό το καλαμπόκι από Καρδίτσα λόγω ευλογιάς, όταν η τρέχουσα τιμή είναι 21 λεπτά (video) - ΛΑΡΙΣΑ | 17.09.2025 | 15:24
Θλίψη για το Λαρισινό μπάσκετ: Έφυγε από τη ζωή ο Νίκος Γεωργόπουλος - ΕΛΛΑΔΑ | 17.09.2025 | 09:40
ΟΠΕΚΕΠΕ: Αγρότες έπαιρναν επιδότηση για ξένο χωράφι και ο ιδιοκτήτης δεν είχε ιδέα! - ΛΑΡΙΣΑ | 17.09.2025 | 07:46
Στη Λάρισα το μοναδικό τούνελ στην Ελλάδα όπου παρακολουθείται διαρκώς η ταχύτητα των οδηγών