ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΝΕΑ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
H TEXNH ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ
Γράφει ο Γιώργος Τράντας
H TEXNH ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ
Και να ‘μαστε πάλι εδώ να συζητούμε ακόμη μια φορά με αφορμή τα γλυπτά στους κυκλικούς κόμβους για την τέχνη στον δημόσιο χώρο. Η συζήτηση ξεκίνησε πριν αρκετά χρόνια, ήμουν στον Ημερήσιο Κήρυκα τότε, με τον κουρασμένο Βουκεφάλα του Μίλτου Παπαστεργίου. Ποιος επιλέγει τελικά τους καλλιτέχνες και ποιοι αποφασίζουν τι θα εκτεθεί; Η απευθείας ανάθεση αυξάνει τον κίνδυνο σε σχέση με έναν καλλιτεχνικό διαγωνισμό. Αλλά και πάλι σημασία έχει ποιος καθορίζει τη σύνθεση μιας επιτροπής. Οι καλλιτέχνες με τι κριτήρια θα επιλέγονται; Θα συμμετέχουν πτυχιούχοι ή και αυτοδίδακτοι; Θα πρέπει να έχουν συλλογή έργων τους (portfolio) ή όχι; Το έργο που θα τους ανατεθεί να δημιουργήσουν θα είναι έργο στρατευμένης ή ανεξάρτητης τέχνης και ποιας τάσης ή ρεύματος; Και οι πολίτες; Άλλοι θαυμάζουν και άλλοι βανδαλίζουν. Είναι θέμα παιδείας, κριτικής στάσης ή ανικανότητας του καλλιτέχνη να περάσει το μήνυμα; Θα πρέπει να το κατανοούν οι περισσότεροι ή μόνο οι μυημένοι;
Ας το πάρουμε από την αρχή. Ακόμη και ο όρος «δημόσια τέχνη» είναι δύσκολο να αποδοθεί. Είναι η τέχνη για την οποία δαπανάται δημόσιο χρήμα ή η τέχνη που είναι σε δημόσια θέα; (Σ’ εκείνη την περίπτωση θα πρέπει να συζητήσουμε και για την αισθητική ιδιοκτητών ιδιωτικών χώρων που εκθέτουν εικαστικές επιλογές τους στη θέα των περαστικών). Είναι η «γραφή» του καλλιτέχνη που προσφέρεται σε ατομική «ανάγνωση» ή ένας τρόπος για να δείξει η περιοχή την ιστορία και την παράδοσή της; (Ο Βουκεφάλας και το Μυρμήγκι – Μυρμιδόνας είναι δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα: αλλιώς να το βλέπεις ως εικαστική πρόταση κι αλλιώς ως σύμβολο μια πόλης). Εξίσου ενδιαφέρουσα είναι η αναζήτηση των κινήτρων …των παραγγελιοδόχων. Το κάνουν στο πλαίσιο πολιτικών ή άλλων σχέσεων, για την ματαιοδοξία τους ή για να προσκαλέσουν τουρισμό ή να προκαλέσουν μια συνομιλία γενεών;
Αναμφίβολα, είναι σημαντική η τέχνη σε δημόσιο χώρο, λόγω της αμεσότητας που έχει στον περαστικό.
Είναι ο τρόπος να «βγει» το μουσείο στις πλατείες και τους δρόμους, να πλησιάσει και να αιφνιδιάσει πολιτιστικά τον περαστικό. Με την καθημερινή έκθεσή τους τα εικαστικά έργα καλλιεργούν αισθητικά και πνευματικά τους πολίτες. Είναι μια άλλης μορφής επικοινωνία και συνομιλία με την τέχνη. Η λέξη κλειδί ωστόσο είναι η λέξη σεβασμός. Ο διαχειριστής πολιτικός θα πρέπει να σέβεται το δημόσιο χρήμα και τους εντολοδόχους του και ο καλλιτέχνης θα πρέπει να σέβεται τον εαυτό του και τον δημόσιο χώρο, γιατί δεν του ανήκει. Ένα γλυπτό δεν «φυτεύεται» οπουδήποτε. Αναδύεται από τον χώρο. Ιδανικά, γίνεται ένα με τον χώρο. Σαν να ανήκε πάντα εκεί! Μια πόλη – ανοιχτό μουσείο πρέπει να έχει πολιτικούς με όραμα και καλλιτέχνες χωρίς εκπτώσεις στην αυτοεκτίμηση και στον δημόσιο χώρο.
Υστερόγραφο: Εν προκειμένω, θεωρώ ότι ήταν σωστή η απόφαση της Περιφέρειας να κοσμήσει τους κυκλικούς κόμβους με γλυπτά έργα. Δεν είμαι ειδικός για να τα αξιολογήσω. Προφανώς, άλλα μου αρέσουν και άλλα όχι. Θεωρώ εσφαλμένη πολιτική επιλογή, αν δεν συστήθηκε καλλιτεχνική επιτροπή (έστω σ’ έναν άτυπο, συμβουλευτικό ρόλο) ή αν εξαιρέθηκαν γλύπτες της πόλης από τη διαδικασία. Επίσης, θεωρώ ότι δεν μελετήθηκαν από ορισμένους γλύπτες οι θέσεις και οι διαστάσεις των κυκλικών κόμβων, αν κρίνω από τα μεγέθη ορισμένων έργων, που τοποθετήθηκαν. Θεωρώ απαράδεκτες ακραίες αντιδράσεις ορισμένων, που ισχυρίστηκαν ότι κάποια έργα είναι «για πέταμα». Φυσικά και θα μπορούσαν τα γλυπτά να έχουν κάποια σχέση με την πόλη και την ιστορία της μέσα από την ιδιαίτερη ματιά κάθε δημιουργού, αλλά αυτό δεν είναι το μείζον. Σε κάθε περίπτωση, ο χρόνος είναι το μέτρο της ποιότητας κάθε δημιουργίας.
- ΛΑΡΙΣΑ | 08.05.2024 | 11:04
Χαρακόπουλος: Οι αγρότες δικαιούνται την πλήρη αλήθεια για τις πληρωμές των ενισχύσεων - ΕΛΛΑΔΑ | 08.05.2024 | 10:57
Μεγάλη απάτη με κινεζικές ιστοσελίδες «μαϊμού»-To e-shop εξαπάτησε πάνω από 800.000 -θύματά του και πολλοί Έλληνες - ΔΙΕΘΝΗ | 08.05.2024 | 10:38
Καφές: Γιατί αυξάνεται ξανά η τιμή του – Οι νεότερες εκτιμήσεις για την παραγωγή του - ΤΡΙΚΑΛΑ | 08.05.2024 | 10:33
Τρίκαλα: Πέθανε στο τιμόνι από ανακοπή καρδιάς, το ΙΧ κατέληξε σε κολόνα - ΔΙΕΘΝΗ | 08.05.2024 | 10:28
Ιστορική απάτη με «άρωμα» Κίνας: Fake δίκτυο e-shop ξεγέλασε πάνω από 800.000 άτομα με δήθεν εκπτώσεις σε πανάκριβες μάρκες - ΥΓΕΙΑ | 08.05.2024 | 10:24
Νέο υγειονομικό χάρτη μετά τις ευρωεκλογές ετοιμάζει το υπουργείο Υγείας - Τι περιλαμβάνουν τα σχέδια Γεωργιάδη - ΒΟΛΟΣ | 08.05.2024 | 10:19
Λύση για απομάκρυνση νερών από πλημμυρισμένες εκτάσεις στα Κανάλια αναζητά η Περιφέρεια Θεσσαλίας - ΕΛΛΑΔΑ | 08.05.2024 | 10:15
Δέσποινα Στυλιανοπούλου: Ήταν άφαντη έναν μήνα – Νοσηλεύεται ύστερα από ατύχημα στο σπίτι
- ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 07.05.2024 | 10:07
Προβληματισμός στον κάμπο για χαμηλές τιμές στο βαμβάκι και διαλυμένα αρδευτικά δίκτυα - ΛΑΡΙΣΑ | 07.05.2024 | 09:27
Λάρισα: Άντρας σε κατάσταση αμόκ μαχαίρωσε αδερφό, φίλο και ένα μωρό 10 μηνών - ΕΛΛΑΔΑ | 07.05.2024 | 15:12
Έρχεται 4ημερο με σκόνη, βοριάδες και πτώση της θερμοκρασίας από την Πέμπτη - ΛΑΡΙΣΑ | 07.05.2024 | 12:29
Λίγοι φέτος οι Λαρισαίοι που «έπιασαν το Μάη» στο αισθητικό άλσος (ΦΩΤΟ) - ΛΑΡΙΣΑ | 07.05.2024 | 09:09
Πέντε Λαρισαίοι έφυγαν από τη ζωή - ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ | 07.05.2024 | 20:45
Ο προβληματισμός του αγρότη στον κάμπο, αντανακλά στην τοπική οικονομία της Θεσσαλίας - ΛΑΡΙΣΑ | 07.05.2024 | 19:33
Θλίψη στη Λάρισα: Έφυγε από τη ζωή στα 62 του ο Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Ευάγγελος Κυρατζούλης - ΕΛΛΑΔΑ | 07.05.2024 | 15:30
Άγιοι Ανάργυροι: «Θα κοροϊδέψουν εμένα που η κόρη μου σαπίζει στον τάφο;» - Ραγίζει καρδιές ο πατέρας της Κυριακής