ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΝΕΑ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο «ΠΛΟΥΤΟΣ» του Αριστοφάνη στη Λάρισα στις 4 Ιουλίου
Με Κιμούλη, Μπέζο, Φιλιππίδη
23.06.2016 | 08:46
Δευτέρα 4 Ιουλίου 2016
«Ποτέ δεν βρέθηκε τέτοιο κακό για τους ανθρώπους σαν το χρήμα» (Σοφοκλής)
«Το χρήμα είναι ο χειρότερος θεσμός μέσ στους ανθρώπους.» (Ευριπίδης)
«ΠΛΟΥΤΟΣ»
του Αριστοφάνη
Μετά το Φεστιβάλ Επιδαύρου σε περιοδεία σε όλη τη χώρα, οι Γιώργος Κιμούλης, Γιάννης Μπέζος, Πέτρος Φιλιππίδης. Παίζουν επίσης ο Τάσος Γιαννόπουλος και ο Αλμπέρτο Φάϊς, με 12μελή χορό ηθοποιών και μουσικών, παρουσιάζουν ένα νέο, φιλόδοξο ανέβασμα του έργου του Αριστοφάνη «Πλούτος». Η σκηνοθεσία και η διασκευή είναι του Γιώργου Κιμούλη.
Σύγχρονος του Πελοποννησιακού Πολέμου (431-404), που σήμανε την πτώση της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, ο κορυφαίος κωμωδιογράφος της αρχαιότητας Αριστοφάνης πραγματεύεται με διεισδυτικότητα και ακρίβεια την έκπτωση των αξιών. Κεντρική θέση στα 11 σωζόμενα έργα του -οι Αλεξανδρινοί του αποδίδουν συνολικά 40- κρατά η σφοδρή κριτική του στην πολιτική, κοινωνική, ηθική και οικονομική κρίση κατά τη διάρκεια της εκπεσούσης αθηναϊκής δημοκρατίας, με λόγο σύγχρονο και τολμηρό – σε σημείο σοκαριστικό για τα δεδομένα της εποχής. Γεγονός που εξισορροπούσε έντεχνα με την εκλεπτυσμένη παράλληλη χρήση της γλώσσας και συμπυκνωμένα νοήματα που απομακρύνονταν από τους κώδικες της κωμωδίας, αγγίζοντας βαθιά το συναίσθημα των θεατών, κατορθώνοντας έτσι να εμποτίσει το κοινό του με τα μηνύματα που επιδίωκε να περάσει μέσω των έργων του. Ο «Πλούτος» παρουσιάστηκε το 388 π.Χ., στο τέλος περίπου του Κορινθιακού πολέμου. Η Αθήνα ήλπιζε σε ανάκτηση της αίγλης της – μάταια όμως, αφού η πολιτισμική κρίση ήταν βαθιά, η έκπτωση των ηθών έπληττε βάναυσα τον δημόσιο και ιδιωτικό βίο και η οικονομία κατέρρεε επιτρέποντας την επικράτηση των επιτηδείων, με την ανοχή βεβαίως της διεφθαρμένης πολιτικής και θρησκευτικής εξουσίας. Κι εδώ παρεμβαίνει με το έργο του ο Αριστοφάνης. Απογυμνώνει τους ηγέτες του και επαναφέρει το αίτημά του για δίκαιη πολιτεία, αναπτύσσοντας έναν προβληματισμό πάνω στην άδικη κατανομή του πλούτου και στην έκρηξη της διαφθοράς.
Το έργο:
Ο Χρεμύλος, πνιγμένος στα χρέη, αναζητά στο Μαντείο των Δελφών χρησμό για τον σωστό τρόπο να μεγαλώσει το γιο του: τίμιο και φτωχό ή πλούσιο και απατεώνα; Η Πυθία, όπως πάντα ομιχλώδης, τον προτρέπει να πάρει σπίτι του τον πρώτο που θα συναντήσει αποχωρώντας από το Μαντείο. Αυτός είναι ένας τυφλός γέρος, ο Θεός Πλούτος, τιμωρημένος από τον Δία για να μη βλέπει που μοιράζει τα πλούτη, ο οποίος αρνείται να θεραπευτεί γιατί φοβάται την οργή του Θεού.
Μεταπείθεται ωστόσο από τον Χρεμύλο και τον υπηρέτη του, Καρίωνα , ώστε να διαθέτει τον πλούτο σε όσους τον αξίζουν και όχι στους φαύλους ρήτορες και τους απατεώνες. Η θεά Πενία παρεμβαίνει και προσπαθεί να πείσει πως ο πλούτος θα καταστρέψει τους πολίτες, μιας και οι φτωχοί θα επαναπαυθούν, με αποτέλεσμα να γίνουν τεμπέληδες. Εξανίστανται επίσης όλοι οι επιτήδειοι -των ιερέων μη εξαιρουμένων- οι οποίοι χάνουν τα προνόμιά τους.
Σημείωμα σκηνοθέτη:
Στη σύγχρονη κοινωνία, όπου το χρήμα αποτελεί πλέον το θεμέλιο ολόκληρου του συστήματος αξιών, η συγκεκριμένη παράσταση επικεντρώνει την ερμηνεία αυτής της Αριστοφανικής κωμωδίας, σ’ ένα γεγονός που σχεδόν τις περισσότερες παραβλέπεται: στο ότι ο ποιητής στο τέλος του έργου εγκαθιστά το Θεό Πλούτο στο ίδιο το κράτος, δίδοντας έτσι στους πολίτες τη δυνατότητα, απ’ τη στιγμή που όλα τα αναγκαία αγαθά θα είναι δημόσια, να αναζητήσουν τον πραγματικό πλούτο στις ιδέες και στις αξίες, που ίσως έχουν ξεχάσει.
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης
Σκηνοθεσία - Διασκευή: Γιώργος Κιμούλης
Σκηνικά: Γιώργος Πάτσας
Κοστούμια: Σοφία Νικολαϊδη
Μουσική: Γιώργος Ανδρέου
Στίχοι: Ισαάκ Σούσης
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Χορογραφίες: Ελπίδα Νίνου, Θανάσης Γιαννακόπουλος
Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Τσεβάς
Βοηθός σκηνοθέτη: Νίκη Παλληκαράκη
Παραγωγή: Αφοί Τάγαρη
Παίζουν:
Γιώργος Κιμούλης (Πλούτος & Πενία), Γιάννης Μπέζος (Χρεμύλος), Πέτρος Φιλιππίδης (Καρίων).
Παίζουν επίσης:
Τάσος Γιαννόπουλος (Βλεψίδημος, Συκοφάντης Γριά, Ερμής), Αλμπέρτο Φάϊς (Δίκαιος & Ιερέας)
Χορός: Γκιζέλη Χριστέλα, Δαβάκη Βερόνικα, Ζησάκης Ευθύμης, Ζουγανέλης Αλέξανδρος, Κατσώλης Παναγιώτης, Μαούτσου Κατερίνα, Σπατιώτη Χριστίνα, Στασινοπούλου Ντένια, Τσαβά Ειρήνη, Τσιμπρικίδου Ελένη, Τσουρής Γιώργης, Χιώτης Χάρης
«Ποτέ δεν βρέθηκε τέτοιο κακό για τους ανθρώπους σαν το χρήμα» (Σοφοκλής)
«Το χρήμα είναι ο χειρότερος θεσμός μέσ στους ανθρώπους.» (Ευριπίδης)
«ΠΛΟΥΤΟΣ»
του Αριστοφάνη
Μετά το Φεστιβάλ Επιδαύρου σε περιοδεία σε όλη τη χώρα, οι Γιώργος Κιμούλης, Γιάννης Μπέζος, Πέτρος Φιλιππίδης. Παίζουν επίσης ο Τάσος Γιαννόπουλος και ο Αλμπέρτο Φάϊς, με 12μελή χορό ηθοποιών και μουσικών, παρουσιάζουν ένα νέο, φιλόδοξο ανέβασμα του έργου του Αριστοφάνη «Πλούτος». Η σκηνοθεσία και η διασκευή είναι του Γιώργου Κιμούλη.
Σύγχρονος του Πελοποννησιακού Πολέμου (431-404), που σήμανε την πτώση της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, ο κορυφαίος κωμωδιογράφος της αρχαιότητας Αριστοφάνης πραγματεύεται με διεισδυτικότητα και ακρίβεια την έκπτωση των αξιών. Κεντρική θέση στα 11 σωζόμενα έργα του -οι Αλεξανδρινοί του αποδίδουν συνολικά 40- κρατά η σφοδρή κριτική του στην πολιτική, κοινωνική, ηθική και οικονομική κρίση κατά τη διάρκεια της εκπεσούσης αθηναϊκής δημοκρατίας, με λόγο σύγχρονο και τολμηρό – σε σημείο σοκαριστικό για τα δεδομένα της εποχής. Γεγονός που εξισορροπούσε έντεχνα με την εκλεπτυσμένη παράλληλη χρήση της γλώσσας και συμπυκνωμένα νοήματα που απομακρύνονταν από τους κώδικες της κωμωδίας, αγγίζοντας βαθιά το συναίσθημα των θεατών, κατορθώνοντας έτσι να εμποτίσει το κοινό του με τα μηνύματα που επιδίωκε να περάσει μέσω των έργων του. Ο «Πλούτος» παρουσιάστηκε το 388 π.Χ., στο τέλος περίπου του Κορινθιακού πολέμου. Η Αθήνα ήλπιζε σε ανάκτηση της αίγλης της – μάταια όμως, αφού η πολιτισμική κρίση ήταν βαθιά, η έκπτωση των ηθών έπληττε βάναυσα τον δημόσιο και ιδιωτικό βίο και η οικονομία κατέρρεε επιτρέποντας την επικράτηση των επιτηδείων, με την ανοχή βεβαίως της διεφθαρμένης πολιτικής και θρησκευτικής εξουσίας. Κι εδώ παρεμβαίνει με το έργο του ο Αριστοφάνης. Απογυμνώνει τους ηγέτες του και επαναφέρει το αίτημά του για δίκαιη πολιτεία, αναπτύσσοντας έναν προβληματισμό πάνω στην άδικη κατανομή του πλούτου και στην έκρηξη της διαφθοράς.
Το έργο:
Ο Χρεμύλος, πνιγμένος στα χρέη, αναζητά στο Μαντείο των Δελφών χρησμό για τον σωστό τρόπο να μεγαλώσει το γιο του: τίμιο και φτωχό ή πλούσιο και απατεώνα; Η Πυθία, όπως πάντα ομιχλώδης, τον προτρέπει να πάρει σπίτι του τον πρώτο που θα συναντήσει αποχωρώντας από το Μαντείο. Αυτός είναι ένας τυφλός γέρος, ο Θεός Πλούτος, τιμωρημένος από τον Δία για να μη βλέπει που μοιράζει τα πλούτη, ο οποίος αρνείται να θεραπευτεί γιατί φοβάται την οργή του Θεού.
Μεταπείθεται ωστόσο από τον Χρεμύλο και τον υπηρέτη του, Καρίωνα , ώστε να διαθέτει τον πλούτο σε όσους τον αξίζουν και όχι στους φαύλους ρήτορες και τους απατεώνες. Η θεά Πενία παρεμβαίνει και προσπαθεί να πείσει πως ο πλούτος θα καταστρέψει τους πολίτες, μιας και οι φτωχοί θα επαναπαυθούν, με αποτέλεσμα να γίνουν τεμπέληδες. Εξανίστανται επίσης όλοι οι επιτήδειοι -των ιερέων μη εξαιρουμένων- οι οποίοι χάνουν τα προνόμιά τους.
Σημείωμα σκηνοθέτη:
Στη σύγχρονη κοινωνία, όπου το χρήμα αποτελεί πλέον το θεμέλιο ολόκληρου του συστήματος αξιών, η συγκεκριμένη παράσταση επικεντρώνει την ερμηνεία αυτής της Αριστοφανικής κωμωδίας, σ’ ένα γεγονός που σχεδόν τις περισσότερες παραβλέπεται: στο ότι ο ποιητής στο τέλος του έργου εγκαθιστά το Θεό Πλούτο στο ίδιο το κράτος, δίδοντας έτσι στους πολίτες τη δυνατότητα, απ’ τη στιγμή που όλα τα αναγκαία αγαθά θα είναι δημόσια, να αναζητήσουν τον πραγματικό πλούτο στις ιδέες και στις αξίες, που ίσως έχουν ξεχάσει.
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης
Σκηνοθεσία - Διασκευή: Γιώργος Κιμούλης
Σκηνικά: Γιώργος Πάτσας
Κοστούμια: Σοφία Νικολαϊδη
Μουσική: Γιώργος Ανδρέου
Στίχοι: Ισαάκ Σούσης
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Χορογραφίες: Ελπίδα Νίνου, Θανάσης Γιαννακόπουλος
Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Τσεβάς
Βοηθός σκηνοθέτη: Νίκη Παλληκαράκη
Παραγωγή: Αφοί Τάγαρη
Παίζουν:
Γιώργος Κιμούλης (Πλούτος & Πενία), Γιάννης Μπέζος (Χρεμύλος), Πέτρος Φιλιππίδης (Καρίων).
Παίζουν επίσης:
Τάσος Γιαννόπουλος (Βλεψίδημος, Συκοφάντης Γριά, Ερμής), Αλμπέρτο Φάϊς (Δίκαιος & Ιερέας)
Χορός: Γκιζέλη Χριστέλα, Δαβάκη Βερόνικα, Ζησάκης Ευθύμης, Ζουγανέλης Αλέξανδρος, Κατσώλης Παναγιώτης, Μαούτσου Κατερίνα, Σπατιώτη Χριστίνα, Στασινοπούλου Ντένια, Τσαβά Ειρήνη, Τσιμπρικίδου Ελένη, Τσουρής Γιώργης, Χιώτης Χάρης
- ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΖΩΗ | 06.05.2024 | 15:30
Αυτός είναι ο πιο… διάσημος «τουρίστας» στην Ελλάδα: Ο Αμερικανός πρωταγωνιστής στο «Ζάρι» της Σάττι - ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΖΩΗ | 06.05.2024 | 15:20
Μουσικός έστειλε το βιογραφικό της σε… 65 εταιρίες χωρίς επιτυχία – Τι έκανε για να προσληφθεί - ΕΛΛΑΔΑ | 06.05.2024 | 15:10
Διακαινήσιμος εβδομάδα, η εβδομάδα έως την Κυριακή του Θωμά – Τα έθιμα ανά την Ελλάδα - ΛΑΡΙΣΑ | 06.05.2024 | 15:00
Βανδαλισμοί στις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης του Πολιτιστικού Κέντρου Φαρσάλων (ΦΩΤΟ) - ΛΑΡΙΣΑ | 06.05.2024 | 14:50
Λαμπρές εκδηλώσεις προς τιμήν του Αγίου Γεωργίου στη Νίκαια (ΦΩΤΟ) - ΕΛΛΑΔΑ | 06.05.2024 | 14:39
Τον συνέλαβαν να σέρνει με το αγροτικό νεκρό σκύλο και είπε ότι πήγαινε να τον… θάψει - ΕΛΛΑΔΑ | 06.05.2024 | 14:01
Κονδύλια για ναυαγοσώστες στο παρά 5, ενώ αυξάνονται οι πνιγμοί: Κίνδυνος να χαθούν «γαλάζιες σημαίες» - ΑΘΛΗΤΙΚΑ | 06.05.2024 | 13:29 | video
Όταν η ΑΕΛ έγραφε (νέα) ιστορία!
- ΛΑΡΙΣΑ | 06.05.2024 | 00:27
Θλιψη στον Αμπελώνα: «Έφυγε» από τη ζωή 63χρονος εκπαιδευτικός - ΒΟΛΟΣ | 05.05.2024 | 21:02
Καρχαρίας 3,5 μέτρων εγκλωβίστηκε σε αγωγό στο λιμάνι του Βόλου [βίντεο] - ΒΟΛΟΣ | 06.05.2024 | 09:31
Νεκρός στο τιμόνι από ανακοπή μπροστά στη γυναίκα του - Τραγωδία στον Βόλο μετά το πασχαλινό τραπέζι - ΛΑΡΙΣΑ | 05.05.2024 | 14:23
Πήραν φωτιά οι σούβλες στη Λάρισα σε γειτονιές, αυλές και βεράντες (ΦΩΤΟ) - ΚΑΡΔΙΤΣΑ | 05.05.2024 | 09:49
Γιόρτασαν την Ανάσταση στους Ιερούς Ναούς της Καρδίτσας (ΦΩΤΟ-ΒΙΝΤΕΟ) - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 05.05.2024 | 09:55
Φτάνει τα 463 εκατ. ευρώ το κόστος αποκατάστασης του Σιδηροδρομικού Δικτύου στη Θεσσαλία - ΛΑΡΙΣΑ | 05.05.2024 | 09:27
Στις εργατικές κατοικίες Γιάννουλης για την Ανάσταση ο Ιερώνυμος μαζί με τον Περιφερειάρχη και τον Δήμαρχο (ΦΩΤΟ) - ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ | 05.05.2024 | 22:44
Μ. Γκουζούρης (HVA) σε «Η»: Η Θεσσαλία έχει τεράστιο πρόβλημα λειψυδρίας και υφαλμύρωσης - Να αλλάξουμε μοντέλο γεωργίας