ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΝΕΑ ΓΙΑ ΚΑΡΔΙΤΣΑ
Εντατικά μαθήματα για αγρότες σε Ιτέα - Γεφύρια - Χαλάστρα
Η ιδέα των σχολείων αγρού για ενήλικες αγρότες
30.07.2015 | 11:29
Τα πρώτα... θρανία στους αγρούς άρχισαν να στήνονται πριν από περίπου δύο μήνες. Στα χωριά Γεφύρια και Ιτέα του Νομού Καρδίτσας και στη Χαλάστρα του Νομού Θεσσαλονίκης έχουν ήδη πραγματοποιηθεί από τον Ιούνιο εκπαιδευτικές συναντήσεις επιστημόνων και αγροτών για την καλλιέργεια βαμβακιού και ρυζιού αντιστοίχως.
Τα «Σχολεία Αγρού» είναι ένα ολοκληρωμένο μοντέλο γεωργικής εκπαίδευσης, που στηρίζεται στις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων. «Χρησιμοποιεί αρχές της κοινωνιολογίας και κοινωνικής ψυχολογίας, ώστε να επιτευχθούν υψηλότερα επίπεδα αλληλεπίδρασης μεταξύ εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων αλλά και μεταξύ των γεωργών, με τελικό στόχο την αποτελεσματικότερη διάχυση γνώσης» αναφέρει η ερευνήτρια δρ Χρυσάνθη Χαρατσάρη.
Το έργο στηρίζεται στη μεταδιδακτορική έρευνα της κυρίας Χαρατσάρη και εκπονείται από το Ινστιτούτο Γενετικής Βελτίωσης και Φυτογενετικών Πόρων του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού «Δήμητρα» (ΕΛΓΟ - Δήμητρα), στο πλαίσιο της Πράξης ΑγροΕΤΑΚ.
Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν πραγματοποιείται σε αίθουσες, αλλά στα χωράφια, ώστε όλα τα στοιχεία του αγρο-οικοσυστήματος να βρίσκονται στη διάθεση των εκπαιδευτών και των γεωργών.
Στα Σχολεία Αγρού, όπως επισημαίνει η κυρία Χαρατσάρη, δεν «μεταφέρεται» απλά η αίθουσα διδασκαλίας στο χωράφι. «Σκοπός δεν είναι να γίνει μια διάλεξη εκτός αίθουσας, αλλά να αξιοποιηθούν όλα τα στοιχεία του αγροοικοσυστήματος ως εργαλεία για πειραματισμό και μάθηση» σημειώνει η ερευνήτρια.
Η γνώση δεν μεταδίδεται απλώς από τον εκπαιδευτή - γεωπόνο στον γεωργό· η εμπειρική γνώση του γεωργού, η συμμετοχική παρατήρηση, η γνώση που μεταδίδεται από γεωργό σε γεωργό και η επιστημονική γνώση του εκπαιδευτή συνδυάζονται ώστε να επιτευχθεί μάθηση.
Οι γεωργοί βρίσκουν τη διαδικασία της εκπαίδευσης στο χωράφι περισσότερο ενδιαφέρουσα και θεωρούν ότι προσφέρει πολλές ευκαιρίες παρατήρησης και κατανόησης του αγροοικοσυστήματος. Γι αυτό η ανταπόκρισή τους ήταν υψηλή και συμμετείχαν ενεργά. Οι εκπαιδευτικές συναντήσεις θα συνεχιστούν σε όλη τη διάρκεια της καλλιεργητικής περιόδου.
Πώς γεννήθηκε η ιδέα των Σχολείων Αγρού
«Η διδακτορική μου έρευνα επικεντρώθηκε στις εκπαιδευτικές ανάγκες των γεωργών. Ωστόσο, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αποτελεσματικότητα της κάλυψης των εκπαιδευτικών αναγκών στον αγροτικό χώρο βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με τη μεθοδολογία που ακολουθείται στα προγράμματα γεωργικής εκπαίδευσης» λέει η κυρία Χαρατσάρη.
Οπως αναφέρει, σε πολλές έρευνες που έχει πραγματοποιήσει με τους συνεργάτες της από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης αλλά και από ιδρύματα του εξωτερικού «έχουμε διαπιστώσει ότι η προθυμία συμμετοχής των γεωργών σε εκπαιδευτικά προγράμματα σχετίζεται με το μεθοδολογικό πλαίσιο μετάδοσης γνώσης που χρησιμοποιούν τα προγράμματα αυτά».
Ετσι, είναι απαραίτητη η εισαγωγή νέων μοντέλων που στηρίζονται σε συμμετοχικές διαδικασίες παραγωγής και μετάδοσης γνώσης. Η μεθοδολογία των ελληνικών «Σχολείων Αγρού» αντλεί το υπόβαθρό της από την αντίστοιχη των Farmer Field Schools που εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά το 1989 από τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας (FAO).
Ωστόσο, σύμφωνα με την ερευνήτρια, έχουν γίνει διάφορες αλλαγές, ώστε η μεθοδολογία να προσαρμοστεί στα ελληνικά δεδομένα. «Για να γίνει αυτό χρειάστηκε να μιλήσω και να ανταλλάξουμε ιδέες με επιστήμονες που έχουν οργανώσει Σχολεία Αγρού σε διάφορες περιοχές του πλανήτη, π.χ. Κένυα, Ινδία, ΗΠΑ» επισημαίνει.
Τα σχολεία που έχει σχεδιάσει η κυρία Χαρατσάρη έχουν δύο καινοτομίες:
α) Σε κάθε εκπαιδευτική συνάντηση συμμετέχει ομάδα γεωπόνων - εκπαιδευτών διαφόρων ειδικοτήτων και όχι ένας εκπαιδευτής, όπως συμβαίνει στα παραδοσιακά Σχολεία Αγρού. Ετσι, καλύπτεται μεγάλο εύρος αντικειμένων ανά συνάντηση.
β) Σε κάθε εκπαιδευτική συνάντηση συμμετέχει τουλάχιστον ένας ειδικός στη γεωργική εκπαίδευση και στις γεωργικές εφαρμογές, ο οποίος διευκολύνει τη διαδικασία της μάθησης και παρακινεί την ενεργό συμμετοχή των γεωργών.
Πώς λειτουργούν τα Σχολεία Αγρού
Κάθε σχολείο περιλαμβάνει έναν αριθμό εκπαιδευτικών συναντήσεων που πραγματοποιούνται σε κρίσιμες φάσεις της καλλιεργητικής περιόδου. Ετσι, οι εκπαιδευόμενοι έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τον βιολογικό κύκλο της καλλιέργειας και να αποκτήσουν γνώση για το σύνολο των παραγόντων που επηρεάζουν την παραγωγή. Με τον τρόπο αυτόν οι συμμετέχοντες μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα το σύνολο των βιοτικών και αβιοτικών παραμέτρων που επιδρούν στην παραγωγικότητα.
Το έργο εντάσσεται στην Πράξη «Εκπόνηση Σχεδίων Ερευνητικών και Τεχνολογικών Αναπτυξιακών Εργων Καινοτομίας (ΑγροΕΤΑΚ)» MIS 453350, στο πλαίσιο του Ε. Π. «Ανάπτυξη Ανθρωπίνου Δυναμικού (ΕΠΑΝΑΔ, ΕΣΠΑ 2007-2013)».
Συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) και από εθνικούς πόρους (2007-2014) και συντονίζεται από τον ΕΛΓΟ - Δήμητρα, Ινστιτούτο Γενετικής Βελτίωσης και Φυτογενετικών Πόρων (υπεύθυνος παρακολούθησης: δρ Α. Καλύβας).
Τα «Σχολεία Αγρού» είναι ένα ολοκληρωμένο μοντέλο γεωργικής εκπαίδευσης, που στηρίζεται στις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων. «Χρησιμοποιεί αρχές της κοινωνιολογίας και κοινωνικής ψυχολογίας, ώστε να επιτευχθούν υψηλότερα επίπεδα αλληλεπίδρασης μεταξύ εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων αλλά και μεταξύ των γεωργών, με τελικό στόχο την αποτελεσματικότερη διάχυση γνώσης» αναφέρει η ερευνήτρια δρ Χρυσάνθη Χαρατσάρη.
Το έργο στηρίζεται στη μεταδιδακτορική έρευνα της κυρίας Χαρατσάρη και εκπονείται από το Ινστιτούτο Γενετικής Βελτίωσης και Φυτογενετικών Πόρων του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού «Δήμητρα» (ΕΛΓΟ - Δήμητρα), στο πλαίσιο της Πράξης ΑγροΕΤΑΚ.
Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν πραγματοποιείται σε αίθουσες, αλλά στα χωράφια, ώστε όλα τα στοιχεία του αγρο-οικοσυστήματος να βρίσκονται στη διάθεση των εκπαιδευτών και των γεωργών.
Στα Σχολεία Αγρού, όπως επισημαίνει η κυρία Χαρατσάρη, δεν «μεταφέρεται» απλά η αίθουσα διδασκαλίας στο χωράφι. «Σκοπός δεν είναι να γίνει μια διάλεξη εκτός αίθουσας, αλλά να αξιοποιηθούν όλα τα στοιχεία του αγροοικοσυστήματος ως εργαλεία για πειραματισμό και μάθηση» σημειώνει η ερευνήτρια.
Η γνώση δεν μεταδίδεται απλώς από τον εκπαιδευτή - γεωπόνο στον γεωργό· η εμπειρική γνώση του γεωργού, η συμμετοχική παρατήρηση, η γνώση που μεταδίδεται από γεωργό σε γεωργό και η επιστημονική γνώση του εκπαιδευτή συνδυάζονται ώστε να επιτευχθεί μάθηση.
Οι γεωργοί βρίσκουν τη διαδικασία της εκπαίδευσης στο χωράφι περισσότερο ενδιαφέρουσα και θεωρούν ότι προσφέρει πολλές ευκαιρίες παρατήρησης και κατανόησης του αγροοικοσυστήματος. Γι αυτό η ανταπόκρισή τους ήταν υψηλή και συμμετείχαν ενεργά. Οι εκπαιδευτικές συναντήσεις θα συνεχιστούν σε όλη τη διάρκεια της καλλιεργητικής περιόδου.
Πώς γεννήθηκε η ιδέα των Σχολείων Αγρού
«Η διδακτορική μου έρευνα επικεντρώθηκε στις εκπαιδευτικές ανάγκες των γεωργών. Ωστόσο, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αποτελεσματικότητα της κάλυψης των εκπαιδευτικών αναγκών στον αγροτικό χώρο βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με τη μεθοδολογία που ακολουθείται στα προγράμματα γεωργικής εκπαίδευσης» λέει η κυρία Χαρατσάρη.
Οπως αναφέρει, σε πολλές έρευνες που έχει πραγματοποιήσει με τους συνεργάτες της από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης αλλά και από ιδρύματα του εξωτερικού «έχουμε διαπιστώσει ότι η προθυμία συμμετοχής των γεωργών σε εκπαιδευτικά προγράμματα σχετίζεται με το μεθοδολογικό πλαίσιο μετάδοσης γνώσης που χρησιμοποιούν τα προγράμματα αυτά».
Ετσι, είναι απαραίτητη η εισαγωγή νέων μοντέλων που στηρίζονται σε συμμετοχικές διαδικασίες παραγωγής και μετάδοσης γνώσης. Η μεθοδολογία των ελληνικών «Σχολείων Αγρού» αντλεί το υπόβαθρό της από την αντίστοιχη των Farmer Field Schools που εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά το 1989 από τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας (FAO).
Ωστόσο, σύμφωνα με την ερευνήτρια, έχουν γίνει διάφορες αλλαγές, ώστε η μεθοδολογία να προσαρμοστεί στα ελληνικά δεδομένα. «Για να γίνει αυτό χρειάστηκε να μιλήσω και να ανταλλάξουμε ιδέες με επιστήμονες που έχουν οργανώσει Σχολεία Αγρού σε διάφορες περιοχές του πλανήτη, π.χ. Κένυα, Ινδία, ΗΠΑ» επισημαίνει.
Τα σχολεία που έχει σχεδιάσει η κυρία Χαρατσάρη έχουν δύο καινοτομίες:
α) Σε κάθε εκπαιδευτική συνάντηση συμμετέχει ομάδα γεωπόνων - εκπαιδευτών διαφόρων ειδικοτήτων και όχι ένας εκπαιδευτής, όπως συμβαίνει στα παραδοσιακά Σχολεία Αγρού. Ετσι, καλύπτεται μεγάλο εύρος αντικειμένων ανά συνάντηση.
β) Σε κάθε εκπαιδευτική συνάντηση συμμετέχει τουλάχιστον ένας ειδικός στη γεωργική εκπαίδευση και στις γεωργικές εφαρμογές, ο οποίος διευκολύνει τη διαδικασία της μάθησης και παρακινεί την ενεργό συμμετοχή των γεωργών.
Πώς λειτουργούν τα Σχολεία Αγρού
Κάθε σχολείο περιλαμβάνει έναν αριθμό εκπαιδευτικών συναντήσεων που πραγματοποιούνται σε κρίσιμες φάσεις της καλλιεργητικής περιόδου. Ετσι, οι εκπαιδευόμενοι έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τον βιολογικό κύκλο της καλλιέργειας και να αποκτήσουν γνώση για το σύνολο των παραγόντων που επηρεάζουν την παραγωγή. Με τον τρόπο αυτόν οι συμμετέχοντες μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα το σύνολο των βιοτικών και αβιοτικών παραμέτρων που επιδρούν στην παραγωγικότητα.
Το έργο εντάσσεται στην Πράξη «Εκπόνηση Σχεδίων Ερευνητικών και Τεχνολογικών Αναπτυξιακών Εργων Καινοτομίας (ΑγροΕΤΑΚ)» MIS 453350, στο πλαίσιο του Ε. Π. «Ανάπτυξη Ανθρωπίνου Δυναμικού (ΕΠΑΝΑΔ, ΕΣΠΑ 2007-2013)».
Συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) και από εθνικούς πόρους (2007-2014) και συντονίζεται από τον ΕΛΓΟ - Δήμητρα, Ινστιτούτο Γενετικής Βελτίωσης και Φυτογενετικών Πόρων (υπεύθυνος παρακολούθησης: δρ Α. Καλύβας).
- ΛΑΡΙΣΑ | 29.04.2024 | 14:13
Μεγάλη η ανταπόκριση των Λαρισαίων στο πασχαλινό bazaar του Συλλόγου Γονέων Ατόμων με Αυτισμό (ΦΩΤΟ) - ΕΛΛΑΔΑ | 29.04.2024 | 14:03
Συναγερμός στην Κρήτη: Ανδρας στον Άγιο Νικόλαο απειλούσε να αυτοπυρποληθεί λόγω χρεών - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 29.04.2024 | 13:47
Καλός ο καιρός τη Μεγάλη Εβδομάδα με λίγες αστάθειες – Η εκτίμηση του Φάνη Τακούδη για την Κυριακή του Πάσχα (video) - ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 29.04.2024 | 13:04
Κ. Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο: Ανακοίνωσε ειδικό μπόνους παραγωγικότητας σε δημοσίους υπαλλήλους - ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 29.04.2024 | 11:46
Στο Υπουργικό Συμβούλιο το bonus στο Δημόσιο - ΕΛΛΑΔΑ | 29.04.2024 | 11:40
Μάτι: Οργή από τους συγγενείς για τις εξαγοράσιμες ποινές - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 29.04.2024 | 11:14
Καμία εργασία αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Λάρισας - ΛΑΡΙΣΑ | 29.04.2024 | 11:06
Φάρσαλα: Ιερόσυλοι άρπαξαν 2.000 ευρώ από το παγκάρι της Παναγίας της Δεμερλιώτισσας στο Σταυρό
- ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 28.04.2024 | 19:45
Με αποκλεισμούς από ενισχύσεις 270 εκατ. και οριζόντιο ψαλίδι αρχίζουν τη Δευτέρα πληρωμές eco-schemes και συνδεδεμένων - ΛΑΡΙΣΑ | 28.04.2024 | 20:33
Λάρισα: Βρέθηκαν νέα ηχητικά αρχεία της τραγωδίας των Τεμπών – Δεν είχαν παραδοθεί στην Αστυνομία - ΛΑΡΙΣΑ | 28.04.2024 | 11:15
Κοσμοσυρροή στους ιερούς ναούς της Λάρισας- εξαφανίστηκαν τα βάγια! (ΦΩΤΟ) - ΛΑΡΙΣΑ | 28.04.2024 | 10:53
Δύο Λαρισαίες έφυγαν από τη ζωή - ΛΑΡΙΣΑ | 28.04.2024 | 12:23
Μεγάλη συμμετοχή δρομέων και απόλυτη επιτυχία για 6ο Ορεινό Αγώνα «Μαραθώνιος Κισσάβου» (ΦΩΤΟ +video) - ΛΑΡΙΣΑ | 29.04.2024 | 09:37
Ιωάννα Ντούφα: Η Λαρισαία «βασίλισσα» της χαλάρωσης στο νέο talent show TV Queen (BINTEO) - ΔΙΕΘΝΗ | 28.04.2024 | 19:52
Τρομάζει ο Μακρόν: Προτείνει τη χρήση γαλλικών πυρηνικών έναντι των απειλών της Ρωσίας - ΚΑΡΔΙΤΣΑ | 28.04.2024 | 11:21
Θλίψη στην Καρδίτσα; Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 69 ετών η Ρίτα Μπούρη