ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΝΕΑ ΓΙΑ ΤΡΙΚΑΛΑ
Τα πέτρινα γεφύρια των Μετεώρων - Ιστορία, αρχιτεκτονική και προσπάθειες διάσωσης της κληρονομιάς
Τα ιστορικά γεφύρια στον Δήμο Μετεωρών στέκονται περήφανα μετά από αιώνες

Στέκουν περήφανα όρθια μέσα στο πέρασμα των αιώνων, τα πέτρινα γεφύρια του Δήμου Μετεώρων συνεχίζουν να αποτελούν ζωντανές αποδείξεις της ιστορίας, της λαϊκής αρχιτεκτονικής και της αέναης ανάγκης των ανθρώπων να επικοινωνούν, να διασχίζουν και να ενώνουν. Είναι σκαρφαλωμένα σε δύσβατες περιοχές, χτισμένα με σοφία και μεράκι από τους περίφημους μαστόρους της Ηπείρου και της Πίνδου, τα γεφύρια αυτά αφηγούνται ιστορίες κόπου, επιβίωσης και δημιουργίας. Στην καρδιά αυτής της μοναδικής πολιτιστικής κληρονομιάς, ο Δήμος Μετεώρων φιλοξενεί μια σειρά από ιστορικά γεφύρια που αποτελούν ανεκτίμητα μνημεία της τοπικής - και όχι μόνο - ταυτότητας.
Ένα από τα παλαιότερα, σύμφωνα με στοιχεία της δημοτικής αρχής, είναι το γεφύρι Μπάλτας στο Κακοπλεύρι, χτισμένο το 1403, το οποίο γεφυρώνει το ρέμα Κακοπλευρίτης. Μετρά πάνω από έξι αιώνες ύπαρξης και εξυπηρετούσε την επικοινωνία της περιοχής με την Καλαμπάκα. Η κατασκευή του αποτελεί δείγμα της τεχνικής ιδιοφυΐας της εποχής και της ανάγκης σύνδεσης των απομονωμένων περιοχών με τον θεσσαλικό κάμπο. Στο Κακοπλεύρι βρίσκεται και το γεφύρι του Ντελή. Πρόκειται για ένα μονότοξο γεφύρι με ημικυκλικό τόξο, το οποίο βρίσκεται βορειοανατολικά του χωριού σε μία μαγευτική περιοχή. Γεφυρώνει τον ποταμό Μπουτζά που χύνεται στον ποταμό Ιωνά, ο οποίος είναι παραπόταμος του Πηνειού. Χτίστηκε το 1860 και για τον «χορηγό» του υπάρχουν δύο θεωρίες. Η μία είναι οτι χορήγος ήταν ο Τούρκος πασάς Ντελής. Η άλλη θεωρία είναι όμως, οτι ο Ντελής ήταν ένας αρματολός της περιοχής των Χασίων. Το υλικό κατασκευής του γεφυριού είναι η πέτρα της περιοχής.

Γέφυρα Μπάλτας. Το γεφύρι, παλαιότερο και από την Άλωση της Κωνσταντινούπολης, χτίστηκε το 1403.
ΑΠΕ-ΜΠΕΣτο Ψήλωμα Ασπροκκλησιάς δεσπόζει η γέφυρα Ψύρρα, χτισμένη το 1790 πάνω από τον ποταμό Ίωνα. Το μονότοξο γεφύρι βρίσκεται σε ένα τοπίο άγριας φυσικής ομορφιάς και αποτελεί διακριτικό σημείο του παλιού οδικού δικτύου, που συνέδεε τα ορεινά περάσματα με τις πεδινές περιοχές.

Γέφυρα Ψύρρα. Η χτισμένη το 1790 γέφυρα διασχίζει τον ποταμό Ίωνα.
ΑΠΕ-ΜΠΕΛίγο πιο μακριά, στην Ανθούσα Ασπροποτάμου, βρίσκεται το γεφύρι Μίχου, κατασκευασμένο το 1799. Με μήκος 12,5 μέτρων, το γεφύρι σηματοδοτούσε την αρχή της μουλαρόστρατας - της διαδρομής που ακολουθούσαν οι αγωγιάτες μεταφέροντας εμπορεύματα από τα χωριά του Ασπροποτάμου προς τα Τζουμέρκα. Ήταν ένα από τα σημαντικότερα περάσματα του δικτύου μεταφορών εκείνης της εποχής.

Γέφυρα Μίχου. Η μήκους 12,5 μέτρων γέφυρα κατασκευάστηκε το 1799.
ΑΠΕ-ΜΠΕΣτην περιοχή Ξηροκάμπου συναντάμε το γεφύρι των Βακαρετσιών, ένα διακριτικό μονότοξο γεφύρι που γεφυρώνει το ρέμα Μπουντζά. Αν και λιγότερο γνωστό, διατηρεί ατόφια την παραδοσιακή του μορφή και υπήρξε κρίσιμο πέρασμα για τους κατοίκους της περιοχής.

Το διακριτικό μονότοξο γεφύρι των Βακαρετσιών.
ΑΠΕ-ΜΠΕΙδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεφύρι Γκίκα στην Κρανιά, που χτίστηκε πιθανότατα στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα. Βρίσκεται περίπου ένα χιλιόμετρο έξω από το χωριό και γεφυρώνει το κρανιώτικο ρέμα. Το γεφύρι είναι μονότοξο, με ημικυκλικό τόξο, ενώ η παρουσία τεσσάρων εγκάρσιων μεταλλικών ελκυστήρων στο τόξο του μαρτυρεί επεμβάσεις για την ενίσχυσή του. Στο παρελθόν αποτελούσε βασικό πέρασμα των κατοίκων προς τον θεσσαλικό κάμπο μέσω Παλαιοχωρίου. Ωστόσο, όπως και η γέφυρα της Σαρακίνας, έτσι και το γεφύρι Γκίκα υπέστη ζημιές από την καταστροφική κακοκαιρία «Daniel». Ήδη, το υπουργείο Πολιτισμού έχει αναλάβει την ευθύνη αποκατάστασής του, αναγνωρίζοντας την ιστορική και αρχιτεκτονική του αξία.

Γέφυρα Γκίκα. Το γεφύρι υπέστη ζημιές από την κακοκαιρία «Daniel».
ΑΠΕ-ΜΠΕ- ΒΟΛΟΣ | 10.08.2025 | 17:40
Οι απονομές των «χρυσών» Ελένης Διαβάτης και Βάλιας Λυκομήτρου στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κωπηλασίας (video) - ΒΟΛΟΣ | 10.08.2025 | 17:35
Έξαρση στις μωβ μέδουσες σε Εύβοια, Σκιάθο και Σκόπελο – Τι να κάνετε αν σας τσιμπήσουν - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 10.08.2025 | 17:28
Συλλήψεις για απάτες σε Καρδίτσα, Τρίκαλα και Λιβαδειά - ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ | 10.08.2025 | 16:24
Η κατάργηση της 1ης Στρατιάς: Μια προβληματική αναδιοργάνωση με στρατηγικό κόστος - ΕΛΛΑΔΑ | 10.08.2025 | 16:01
Κοκαΐνη αξίας 5,5 εκατ. ευρώ εντοπίστηκε σε κοντέινερ στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης - ΤΡΙΚΑΛΑ | 10.08.2025 | 14:48
Τα πέτρινα γεφύρια των Μετεώρων - Ιστορία, αρχιτεκτονική και προσπάθειες διάσωσης της κληρονομιάς - ΕΛΛΑΔΑ | 10.08.2025 | 14:44
Καιρός: Τετραήμερος συναγερμός λόγω του «Hot-Dry-Windy» – Πού και πότε θα χτυπήσει κόκκινο ο υδράργυρος - ΛΑΡΙΣΑ | 10.08.2025 | 14:38
Ο Φ. Σερέτης «αποχαιρετά» τον Νέστορα Αντωνίου – «Η απώλειά του είναι σημαντική για την πόλη της Λάρισας»
- ΛΑΡΙΣΑ | 10.08.2025 | 09:09
Θλίψη στη Λάρισα: Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 68 ετών ο πρώην διοικητής της 5ης ΥΠΕ Νέστορας Αντωνίου - ΛΑΡΙΣΑ | 09.08.2025 | 11:28
Θλίψη στη Λάρισα για το θάνατο 55χρονου - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 09.08.2025 | 11:16
Διευκρινήσεις ΟΠΕΚΕΠΕ για τις αποζημιώσεις φερτών υλικών από Daniel - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 09.08.2025 | 11:34
Στο «κάδρο» Θεσσαλός μεγαλοκτηνοτρόφος για επιδοτήσεις ύψους 770.000 ευρώ -Tι απαντά - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 10.08.2025 | 08:17
Απογοήτευση στον κάμπο από τις χαμηλές τιμές στο βαμβάκι, ενώ η καλλιέργεια πέρασε «δια πυρός και σιδήρου» λόγω λειψυδρίας - ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ | 10.08.2025 | 10:11
Η 1η Στρατιά μια ακόμη χαμένη μάχη από τις...πολλές για τη Λάρισα - ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 09.08.2025 | 22:14
Επτά λόγοι για τους οποίους δεν αποτελεί λύση ο εμβολιασμός απέναντι στην ευλογιά των αιγοπροβάτων - ΛΑΡΙΣΑ | 10.08.2025 | 00:06
Κάτω από την Αυγουστιάτικη πανσέληνο ο Δημήτρης Παπαδημητρίου ταξίδεψε τους Λαρισαίους σε ονειρικά μονοπάτια (ΦΩΤΟ+video)