ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΝΕΑ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
H TEXNH ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ
Γράφει ο Γιώργος Τράντας

H TEXNH ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ
Και να ‘μαστε πάλι εδώ να συζητούμε ακόμη μια φορά με αφορμή τα γλυπτά στους κυκλικούς κόμβους για την τέχνη στον δημόσιο χώρο. Η συζήτηση ξεκίνησε πριν αρκετά χρόνια, ήμουν στον Ημερήσιο Κήρυκα τότε, με τον κουρασμένο Βουκεφάλα του Μίλτου Παπαστεργίου. Ποιος επιλέγει τελικά τους καλλιτέχνες και ποιοι αποφασίζουν τι θα εκτεθεί; Η απευθείας ανάθεση αυξάνει τον κίνδυνο σε σχέση με έναν καλλιτεχνικό διαγωνισμό. Αλλά και πάλι σημασία έχει ποιος καθορίζει τη σύνθεση μιας επιτροπής. Οι καλλιτέχνες με τι κριτήρια θα επιλέγονται; Θα συμμετέχουν πτυχιούχοι ή και αυτοδίδακτοι; Θα πρέπει να έχουν συλλογή έργων τους (portfolio) ή όχι; Το έργο που θα τους ανατεθεί να δημιουργήσουν θα είναι έργο στρατευμένης ή ανεξάρτητης τέχνης και ποιας τάσης ή ρεύματος; Και οι πολίτες; Άλλοι θαυμάζουν και άλλοι βανδαλίζουν. Είναι θέμα παιδείας, κριτικής στάσης ή ανικανότητας του καλλιτέχνη να περάσει το μήνυμα; Θα πρέπει να το κατανοούν οι περισσότεροι ή μόνο οι μυημένοι;
Ας το πάρουμε από την αρχή. Ακόμη και ο όρος «δημόσια τέχνη» είναι δύσκολο να αποδοθεί. Είναι η τέχνη για την οποία δαπανάται δημόσιο χρήμα ή η τέχνη που είναι σε δημόσια θέα; (Σ’ εκείνη την περίπτωση θα πρέπει να συζητήσουμε και για την αισθητική ιδιοκτητών ιδιωτικών χώρων που εκθέτουν εικαστικές επιλογές τους στη θέα των περαστικών). Είναι η «γραφή» του καλλιτέχνη που προσφέρεται σε ατομική «ανάγνωση» ή ένας τρόπος για να δείξει η περιοχή την ιστορία και την παράδοσή της; (Ο Βουκεφάλας και το Μυρμήγκι – Μυρμιδόνας είναι δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα: αλλιώς να το βλέπεις ως εικαστική πρόταση κι αλλιώς ως σύμβολο μια πόλης). Εξίσου ενδιαφέρουσα είναι η αναζήτηση των κινήτρων …των παραγγελιοδόχων. Το κάνουν στο πλαίσιο πολιτικών ή άλλων σχέσεων, για την ματαιοδοξία τους ή για να προσκαλέσουν τουρισμό ή να προκαλέσουν μια συνομιλία γενεών;
Αναμφίβολα, είναι σημαντική η τέχνη σε δημόσιο χώρο, λόγω της αμεσότητας που έχει στον περαστικό.

Είναι ο τρόπος να «βγει» το μουσείο στις πλατείες και τους δρόμους, να πλησιάσει και να αιφνιδιάσει πολιτιστικά τον περαστικό. Με την καθημερινή έκθεσή τους τα εικαστικά έργα καλλιεργούν αισθητικά και πνευματικά τους πολίτες. Είναι μια άλλης μορφής επικοινωνία και συνομιλία με την τέχνη. Η λέξη κλειδί ωστόσο είναι η λέξη σεβασμός. Ο διαχειριστής πολιτικός θα πρέπει να σέβεται το δημόσιο χρήμα και τους εντολοδόχους του και ο καλλιτέχνης θα πρέπει να σέβεται τον εαυτό του και τον δημόσιο χώρο, γιατί δεν του ανήκει. Ένα γλυπτό δεν «φυτεύεται» οπουδήποτε. Αναδύεται από τον χώρο. Ιδανικά, γίνεται ένα με τον χώρο. Σαν να ανήκε πάντα εκεί! Μια πόλη – ανοιχτό μουσείο πρέπει να έχει πολιτικούς με όραμα και καλλιτέχνες χωρίς εκπτώσεις στην αυτοεκτίμηση και στον δημόσιο χώρο.
Υστερόγραφο: Εν προκειμένω, θεωρώ ότι ήταν σωστή η απόφαση της Περιφέρειας να κοσμήσει τους κυκλικούς κόμβους με γλυπτά έργα. Δεν είμαι ειδικός για να τα αξιολογήσω. Προφανώς, άλλα μου αρέσουν και άλλα όχι. Θεωρώ εσφαλμένη πολιτική επιλογή, αν δεν συστήθηκε καλλιτεχνική επιτροπή (έστω σ’ έναν άτυπο, συμβουλευτικό ρόλο) ή αν εξαιρέθηκαν γλύπτες της πόλης από τη διαδικασία. Επίσης, θεωρώ ότι δεν μελετήθηκαν από ορισμένους γλύπτες οι θέσεις και οι διαστάσεις των κυκλικών κόμβων, αν κρίνω από τα μεγέθη ορισμένων έργων, που τοποθετήθηκαν. Θεωρώ απαράδεκτες ακραίες αντιδράσεις ορισμένων, που ισχυρίστηκαν ότι κάποια έργα είναι «για πέταμα». Φυσικά και θα μπορούσαν τα γλυπτά να έχουν κάποια σχέση με την πόλη και την ιστορία της μέσα από την ιδιαίτερη ματιά κάθε δημιουργού, αλλά αυτό δεν είναι το μείζον. Σε κάθε περίπτωση, ο χρόνος είναι το μέτρο της ποιότητας κάθε δημιουργίας.
- ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 23.10.2025 | 21:42
Ακατάσχετες οι ενισχύσεις για ζωοτροφές και φερτά υλικά για Daniel– Στρατιωτικοί κτηνίατροι στη μάχη για την ευλογιά - ΕΛΛΑΔΑ | 23.10.2025 | 21:34
ΟΠΕΚΕΠΕ: 600.000 ευρώ είχε δανειστεί από αγροτικό συνεταιρισμό ο «Φραπές» - ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 23.10.2025 | 20:20
Δεύτερη ευκαιρία στο φθηνό αγροτικό ρεύμα με άτοκες 120 δόσεις και τιμή από 9 λεπτά τον Δεκέμβριο - ΛΑΡΙΣΑ | 23.10.2025 | 20:07
Αγώνας δρόμου στα ΚΥΔ για δηλώσεις de minimis για φερτά, ζωοτροφές τελευταία ώρα, επόμενη εβδομάδα πληρωμές - ΛΑΡΙΣΑ | 23.10.2025 | 19:51
Μοναδική ημερίδα αφιερωμένη στις ευκαιρίες καριέρας στον χώρο του game development στο Επιμελητήριο Λάρισας (ΦΩΤΟ) - ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 23.10.2025 | 19:44
Τυχεροπούλου: «Τα ήξερε όλα ο Αυγενάκης» – «Κλίμα εκφοβισμού στον ΟΠΕΚΕΠΕ» - ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 23.10.2025 | 19:39
Υπέρ της εκλογικής συμπόρευσης με Τσίπρα ο Φάμελλος - «Είναι διάσπαση» εξερράγη ο Πολάκης - ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ | 23.10.2025 | 19:00
Βαλιάκος για εμβόλιο ευλογιάς: Απαιτείται πολιτική συμφωνία με Ε.Ε. για χρήση του χωρίς πρόβλημα στις εξαγωγές φέτας (video)
- ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 23.10.2025 | 06:25
Μπιλίνης: με εμβολιασμό για την ευλογιά η χώρα γίνεται ενδημική για 10-12 χρόνια - κίνδυνος για εξαγωγές τυροκομικών - ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 23.10.2025 | 12:56
Κύκλωμα ΟΠΕΚΕΠΕ: Πώς ξέπλεναν τα χρήματα που εισέπρατταν παράνομα -Ο 38χρονος εγκέφαλος, δείτε τα αμάξια που κατασχέθηκαν - ΛΑΡΙΣΑ | 23.10.2025 | 13:58
Συναγερμός στην Πυροσβεστική για φωτιά σε διαμέρισμα στο κέντρο της Λάρισας (ΦΩTO) - ΕΛΛΑΔΑ | 23.10.2025 | 13:06
ΟΠΕΚΕΠΕ: Στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία οι 34 συλληφθέντες για τις παράνομες επιδοτήσεις [εικόνες-βίντεο] - ΛΑΡΙΣΑ | 23.10.2025 | 09:19
θέλουν να ανεβάσουν τα τρακτερ στην κεντρική πλατεία παραμονή της παρέλασης οι αγρότες της Λάρισας - ΛΑΡΙΣΑ | 23.10.2025 | 09:51
Τραγωδία στη Λάρισα: Την τελευταία του πνοή άφησε βρέφος ενός μήνα – Διακομίστηκε στο νοσοκομείο χωρίς τις αισθήσεις (video) - ΤΡΙΚΑΛΑ | 23.10.2025 | 07:48
«Θέλω βοήθεια δεν είμαι καλά»: Πώς ο μητροκτόνος στα Τρίκαλα επέστρεψε στη μητρικό σπίτι -Το ψέμα για τη μητέρα του - ΠΟΛΙΤΙΚΗ | 23.10.2025 | 19:44
Τυχεροπούλου: «Τα ήξερε όλα ο Αυγενάκης» – «Κλίμα εκφοβισμού στον ΟΠΕΚΕΠΕ»





































Facebook
Twitter
Youtube
RSS Feed