ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΝΕΑ ΓΙΑ ΤΟΠΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
Η απάντηση του Κ. Γκούμα σε άρθρο της «ΕΦ.ΣΥΝ» για τη λειψυδρία
Για όλα φταίει η μεταφορά νερού από τον Αχελώο;

11.05.2026 | 17:40
Αφορμή για την σημερινή μου ανάρτηση αποτέλεσε πρόσφατο δημοσίευμα με τίτλο «Λειψυδρία» (10/5/2026)* από ΜΜΕ, γνωστό για τις διαχρονικές θέσεις του σχετικά με τα έργα Αχελώου και το υδατικό της Θεσσαλίας.
*{δες σχετικό σύνδεσμο} :
Θα συμφωνούσαμε με κάποια σημεία του δημοσιεύματος, άλλωστε κατά καιρούς διατυπώνουμε - δημόσια με άρθρα - τις θέσεις μας για τα επίκαιρα θέματα της λειψυδρίας και των υδατικών έργων.
Δεν μπορούμε όμως να συμφωνήσουμε και να αφήσουμε ασχολίαστες τις απόψεις επιστήμονα (και πολιτικού από συγκεκριμένο πολιτικό χώρο) που φιλοξενεί η εφημερίδα, και ο οποίος ασχολείται συστηματικά με το υδατικό της Θεσσαλίας εδώ και πολλά χρόνια, όντας πολέμιος των μεγάλων υδατικών έργων και ειδικότερα των υδροηλεκτρικών έργων του Αχελώου.
Με αναφορές σε «ιδεολογικά» κίνητρα ότι «..η λειψυδρία δημιουργήθηκε από το κυρίαρχο μοντέλο παραγωγής και δομήθηκε πάνω στη νεοφιλελεύθερη αντίληψη για την ανάπτυξη και το περιβάλλον…» και ότι «..ο Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας διαμορφώνει τιμολογιακή πολιτική με κανόνες ιδιωτικής οικονομίας…..και ..εμπορεύεται το νερό», αλλά και γνωστά στερεότυπα ότι «… η λύση δεν θα έρθει με τον σχεδιασμό μεγάλων έργων…», ότι είναι «…προαίωνιες εμμονές και λάθη τα έργα Αχελώου και η Κάρλα» αποπροσανατολίζει τους αναγνώστες από το πραγματικό υδατικό πρόβλημα της Θεσσαλίας και από το «διακύβευμα» των φορέων της που είναι ένα, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ από το ποιος βρίσκεται στην Κυβέρνηση. Και αυτό δεν είναι άλλο από την αντιμετώπιση του μείζονος περιβαλλοντικού προβλήματος της καταστροφής των επιφανειακών και κυρίως των υπόγειων υδροφορέων στη Θεσσαλία και της εξασφάλισης των αναγκαίων υδατικών αποθεμάτων νερού για την άρδευση 2.500.000 στρεμμάτων (που διαχρονικά έχουν δεχθεί όλες οι κυβερνήσεις και τα κόμματα).
Εδώ και δεκαετίες όλοι μας, Αυτοδιοίκηση, Επιμελητήρια και φορείς, υπερασπιζόμαστε την παραγωγή ΥΗ ενέργειας στη λεκάνη Αχελώου (όπως ήδη γίνεται εδώ και πάνω από μισό αιώνα μέσω του ΥΗ έργου Ν. Πλαστήρα), ενώ ταυτόχρονα διεκδικούμε νέα υδατικά έργα αποθήκευσης επιφανειακού νερού για τις καλλιέργειες του θεσσαλικού κάμπου.
Όλα τα παραπάνω έργα και δράσεις προβλέπονται στο κατεξοχήν ευρωπαϊκό και εκσυγχρονιστικό θεσμικό «εργαλείο» για τα νερά της χώρας, το Σχέδιο Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών (ΣΔΛΑΠ) Θεσσαλίας, ήδη εγκεκριμένο από το 2014 (και προσφάτως – 2024 – αναθεωρημένο).
Μεταξύ αυτών και η Κοστολόγηση – Τιμολόγηση νερού, που δεν αποτελεί αφορμή για ένα ακόμη «χαράτσι» στους αγρότες μας, αλλά βασικό εργαλείο Διαχείρισης Υδάτων για οποιαδήποτε μορφή κατανάλωσης και εφαρμόζεται στα πλαίσια της Οδηγίας ΕΕ 60/2000.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις πρόσφατα (πριν 1,5 χρόνο) η Πολιτεία επιχείρησε να επιλύσει ( ; ) το πρόβλημα του εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου των ΤΟΕΒ (από το 1958 ! ήταν οι φορείς διαχείρισης του αρδευτικού νερού), με την δημιουργία του ΟΔΥΘ. Φορείς για τους οποίους η κατάσταση ήδη ξεπέρασε κάθε όριο, με κακοδιαχείριση και οικονομικά ελλείμματα που πληρώνουν αφενός ο κρατικός κορβανάς (δηλαδή όλοι μας) και αφετέρου το περιβάλλον όσον αφορά την ορθολογική και αειφόρο χρήση του νερού.
Ειλικρινά δεν αντιλαμβανόμαστε πώς όλα τα στραβά (και υπάρχουν πολλά) που συνέβησαν στον Θεσσαλικό κάμπο και τη Γεωργία εδώ και δεκαετίες, τα συσχετίζουν και τα αποδίδουν, σχεδόν αποκλειστικά, στις διαδοχικές έως σήμερα κυβερνήσεις (πλην του ΣΥΡΙΖΑ) που αποφάσισαν να υλοποιήσουν τα έργα Αχελώου.
Προφανώς ο καθένας έχει το δικαίωμα να διαφωνήσει με την ολοκλήρωση των ημιτελών έργων Αχελώου (φράγμα Συκιάς και σήραγγα). Όσοι όμως διαφωνούν, έχουν την υποχρέωση να μας πουν ποια είναι η δική τους ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ εναλλακτική πρόταση για το εν λόγω θέμα. Οφείλουν να εγκαταλείψουν το «κρυφτούλι» και να μας πούνε καθαρά τι προτείνουν για την πορεία τους : εγκατάλειψη, καθαίρεση ή δημιουργική αξιοποίηση ;
Ας βρούνε το θάρρος να ξεκαθαρίσουν την θέση τους, ας πάψουν να αναζητούν «εχθρούς» και εξιλαστήρια θύματα για τις αντιφάσεις, τις ταλαντεύσεις και τις ανεπάρκειες της πολιτικής που υιοθέτησε κατά καιρούς ο πολιτικός τους χώρος.
*Ο Κώστας Γκούμας είναι μέλος της ΕΔΥΘΕ

- ΔΙΕΘΝΗ | 26.06.2026 | 15:41
Ο καύσωνας «γονατίζει» την Ευρώπη: 150 εκατ. πολίτες στο έλεος της ζέστης - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 26.06.2026 | 12:48
Aναβαθμίζονται 80,4 χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού δικτύου Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα - ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ | 26.06.2026 | 12:37
Μητσοτάκης για Έλληνα αστροναύτη: «Ο Αδριανός τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι στο διάστημα» - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 26.06.2026 | 12:28
Το 2ο Διεθνές Συνέδριο Ιστορίας και Πολιτισμού έρχεται να αναδείξει την ιστορία της Θεσσαλίας (ΦΩΤΟ) - ΛΑΡΙΣΑ | 26.06.2026 | 12:12
Αναστάτωση από τροχαίο στον κυκλικό κόμβο πριν τη γέφυρα Αλκαζάρ- φορτηγό συγκρούστηκε με ΙΧ (ΦΩΤΟ) - ΛΑΡΙΣΑ | 26.06.2026 | 11:54
Με περισσότερους από 3.400 μικρούς συμμετέχοντες ανοίγει και φέτος τις πύλες της η «Κατασκήνωση στην πόλη» - ΕΛΛΑΔΑ | 26.06.2026 | 11:51
Καλλιθέα: Η μητέρα του 15χρονου τον αναζητούσε στα νοσοκομεία - Στον εισαγγελέα οι συλληφθέντες - ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | 26.06.2026 | 11:10
Παράταση έως 17 Ιουλίου για τα προγράμματα “Εξοικονομώ”
- ΛΑΡΙΣΑ | 25.06.2026 | 19:40
Ιωάννα Παπακώστα: Από τη Λάρισα στην Ιατρική με 19.780 μόρια και στις υψηλότερες βαθμολογίες στη χώρα - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 26.06.2026 | 07:43
Σοκ στο Ριζόμυλο– Έφυγε από τη ζωή 58χρονος - ΘΕΣΣΑΛΙΑ | 25.06.2026 | 11:15
Μεγάλες ζημιές σε καλλιέργειες σε Ζάρκο, Φαρκαδόνα, Κεραμίδι, Βλοχό από το χαλάζι-κλιμάκιο του ΕΛΓΑ στην περιοχή (ΦΩΤΟ+video) - ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 26.06.2026 | 08:13
Πάνε ταμείο σήμερα οι αγρότες – Στο ΦΕΚ 8 Οικολογικά Σχήματα-στα 500 εκατ. ευρώ η πληρωμή - ΤΡΙΚΑΛΑ | 25.06.2026 | 00:02
Δείτε την εικόνα βιβλικής καταστροφής απο τη σφοδρή χαλαζόπτωση στις καλλιέργειες της Φαρκαδόνας (ΦΩΤΟ) - ΑΓΡΟΤΙΚΑ | 25.06.2026 | 21:34
Αύριο Παρασκευή η υπόθεση πληρωμών, ok οι προσομοιώσεις, ΦΕΚ για 8 eco-schemes οι μισοί στα οικολογικά - ΛΑΡΙΣΑ | 25.06.2026 | 13:07
Αναρτήθηκαν οι βαθμολογίες και στα Λύκεια της Λάρισας (ΦΩΤΟ) - ΚΑΡΔΙΤΣΑ | 25.06.2026 | 02:14
Mπουρίνι με ισχυρούς ανέμους και χαλαζόπτωση προκάλεσε προβλήματα και ζημιές στο Δήμο Παλαμά (ΦΩΤΟ)











































Facebook
Twitter
Youtube
RSS Feed