cosmos

Ειδήσεις, νέα για Υγεία

Ανακαλύφθηκε άγνωστο όργανο στο ανθρώπινο σώμα

Πού βρίσκεται και τι κάνει το όργανο που αποτελείται από κύτταρα Schwann.

Ανακαλύφθηκε άγνωστο όργανο στο ανθρώπινο σώμα
21.08.2019 | 11:17
Φυτικά Επιδόρπια ΚΑΡΠΟΣ ΑΜΥΓΔΑΛΟ ΟΛΥΜΠΟΣ
Victoria Cinemas
Πάρκο των Ευχών
ICBS

Επιστήμονες ανακάλυψαν ένα άγνωστο μέχρι τώρα όργανο στο ανθρώπινο σώμα, το οποίο βρίσκεται κάτω από το δέρμα και επιτρέπει να αισθανόμαστε τον πόνο από μικρά τσιμπήματα, όπως μιας βελόνας.

Μέχρι τώρα εθεωρείτο ότι αντιλαμβανόμαστε τον πόνο του τσιμπήματος μέσω νευρικών απολήξεων που βρίσκονται αμέσως κάτω από το εξωτερικό στρώμα του δέρματος. Νέα έρευνα αποδεικνύει ότι δεν πρόκειται απλά για νεύρα, μα για νεύρα που είναι τυλιγμένα με ειδικά κύτταρα, τα οποία μας κάνουν να...τιναζόμαστε.

«Ξέραμε εδώ και πολύ καιρό ότι υπάρχουν διάφορα είδη αισθητηρίων οργάνων στο δέρμα, αλλά αυτά που γνωρίζουμε είχαν να κάνουν μόνο με την αίσθηση της αφής» είπε ο Πάτρικ Έρνφορς, καθηγητής βιολογίας ιστών στο Ινστιτούτο Καρολίνσκα στη Σουηδία και senior author της έρευνας.

Το εν λόγω δίκτυο κυττάρων και νεύρων είναι ένα νεοανακαλυφθέν «αισθητήριο όργανο» επειδή αντιδρά σε εξωτερικά ερεθίσματα και μεταδίδει αυτή την πληροφορία στον εγκέφαλο. Αντίθετα με άλλα γνωστά αισθητήρια όργανα κάτω από το δέρμα, αυτό παίζει ρόλο στην αντίληψη του πόνου, είπε στο Live Science ο Έρνφορς.

Το όργανο αυτό είναι ευαίσθητο στα τσιμπήματα και στα απότομα χτυπήματα- “κεντήματα”, και όταν ενεργοποιείται από την πίεση στέλνει σήματα στον εγκέφαλο. Στη συνέχεια ο εγκέφαλος στέλνει σήματα στο σημείο του τσιμπήματος, που αποτελούν την “οδηγία” για να νιώσουμε πόνο.

Τα κύτταρα Schwann, που απαρτίζουν το όργανο αυτό, μοιάζουν κάπως με χταπόδι, με μακριές, πλοκαμοειδείς προεκτάσεις που επεκτείνονται στα γύρω νεύρα, σύμφωνα με τον Έρνφορς. Τα κύτταρα αυτά περιτριγυρίζουν και μονώνουν τα νεύρα.

Ωστόσο, για να διαπιστώσουν ποια είναι η λειτουργία των κυττάρων Schwann στο δέρμα, οι ερευνητές εξέτασαν τι συνέβαινε όταν τα απενεργοποιούσαν σε ποντίκια. Xρησιμοποίησαν μια μέθοδο ονόματι οπτογενετική: Εισήγαγαν μια πρωτεΐνη που απορροφά το φως στα γονιδιώματα, και αυτή η πρωτεΐνη ενεργοποιούσε τα κύτταρα όταν απορροφούσε αρκετό φως.

Όταν τα κύτταρα ενεργοποιούνταν, τα ποντίκια μάζευαν τα πόδια τους, κάτι που έδειχνε ότι ένιωθαν πόνο. Επίσης, παρουσίαζαν συμπεριφορές αντιμετώπισής τους, όπως το να γλύφουν και να τινάζουν τα πόδια τους- σαν να προσπαθούσαν να απαλύνουν τον πόνο, όπως είπε ο Έρνφορς.

«Όταν απενεργοποιούμε αυτά τα κύτταρα, τα ζώα νιώθουν πολύ λιγότερη πίεση και πόνο» σε αντίδραση σε επώδυνες αισθήσεις τσιμπημάτων σε σχέση με τα κανονικά ποντίκια, είπε ο Έρνφορς.

Ωστόσο, όταν οι ερευνητές απενεργοποιούσαν αυτά τα κύτταρα και μετά έκαναν δοκιμές στα ζώα για αίσθηση κρύου και ζέστης, τα ποντίκια μπορούσαν να βιώσουν αυτές τις αισθήσεις το ίδιο καλά με όταν αυτά τα κύτταρα δεν ήταν απενεργοποιημένα. Αυτό σημαίνει πως τα ίδια τα νεύρα πιθανότατα είναι «πολύ πιο σημαντικά από ό,τι είναι τα κύτταρα Schwann για την αίσθηση κρύου και ζέστης», ενώ τα κύτταρα Schwann είναι πολύ πιο σημαντικά για τις αισθήσεις πίεσης, είπε ο Έρνφορς.

Πηγή ant1news.gr