Electronet Β.Κ. Καζάνα

Ειδήσεις, νέα για Λαρισαϊκά και Σχόλια

Τα κατασυκοφαντημένα ΤΕΙ και ο ρολος τους στην παραγωγική ανασυγκρότηση

Του Γιάννη Κολλάτου

Τα κατασυκοφαντημένα ΤΕΙ και ο ρολος τους στην παραγωγική ανασυγκρότηση
08.07.2018 | 12:03
Νέος Αγων

 

Ουδέν κακόν αμιγές καλού.. Μία πρώτης τάξεως ευκαιρία μας δίνει η συζήτηση, ή αν θέλετε καλύτερα ο χαμός που γίνεται στη Θεσσαλία, για τη συγχώνευση -διά της απορρόφησης- του ΤΕΙ Θεσσαλίας, με το πανεπιστήμιο.. Μία ευκαιρία για να γνωρίσουμε καλύτερα το ρόλο του ΤΕΙ και των τμημάτων του, λίγο πριν καταργηθούν, αν φυσικά ο υπουργός κ. Γαβρόγλου , που χθες έδειξε έναν εκνευρισμό μ τις δηλώσεις του «κρατήστε τα ΤΕΙ αν τα θέλετε, αλλά ποτέ δεν θα γίνουν πανεπιστήμια», επιμείνει στη συγχώνευση…
Δήλωση που παραπέμπει σε συνθήματα του στιλ δεν θα γίνεις « Έλληνας ποτέ Αλβανέ. Αλβανέ»… ‘Ένας υφέρπων ρατσισμός για τα ΤΕΙ, που η αλήθεια είναι ότι είχαν κατασυκοφαντηθεί τα τελευταία χρόνια, πολλά υπολειτουργούσαν, αρκετά όμως έβγαζαν επιστήμονες, τεχνολόγους με αξιοζήλευτες επιδόσεις στην αγορά εργασίας και σε αυτό που ονομάζουμε παραγωγικό μοντέλο της χώρας (όποιο έχει απομείνει μετά τα 8 χρόνια των μνημονίων) …


Αν εξαιρέσει κανείς το τμήμα Νοσηλευτικής κανένα σχεδόν τμήμα ΤΕΙ δεν καλείτο να βγάλει αυριανούς δημοσίους υπαλλήλους, πολίτες που θα στελεχώσουν την κρατική μηχανή.. . Τα ΤΕΙ προωθούσαν την εφαρμοσμένη έρευνα, έβγαζαν τεχνολόγους μηχανικούς, γεωπόνους, στελέχη στη βιομηχανία τροφίμων, στον τουρισμό, στα κομπιούτερ και την πληροφορική, εργαζόμενους δηλαδή στην παραγωγική μηχανή και στον ιδιωτικό τομέα.. Δεν έβγαζαν καθηγητές του δημοσίου, ούτε αστυφύλακες, ούτε δασκάλους, ούτε γιατρούς, μηχανικούς και δικηγόρους, που αποτέλεσαν στα χρόνια του ασφαλιστικού Κατρούγκαλου το κίνημα της γραβάτας…
Η απαξίωσή τους όμως προήλθε από την ίδια την κοινωνία και σε αυτό έχει δίκιο ο κ. Γαβρόγλου. Ένα από τα πιο επιτυχημένα τμήματα του ΤΕΙ Θεσσαλίας με άμεση απορρόφηση από την αγορά εργασίας είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό, είναι το σχεδιασμού τεχνολογίας ξύλου και επίπλου στην Καρδίτσα, για το οποίο όμως υπήρχε περιορισμένο ενδιαφέρον από τους υποψηφίους που τώρα συμπληρώνουν το μηχανογραφικό τους. Απορρόφηση από την αγορά εργασίας σχεδόν 100%. Το ίδιο και στο τμήμα μηχανικών πληροφορικής στη Λάρισα. Προς τι λοιπόν αυτή η απαξίωση από την ίδια την κοινωνία;


Το ζητούμενο στους χαλεπούς καιρούς που διανύουμε με την ανεργία πάνω από 20% στη χώρα και την ανεργία στους νέους πάνω από το 35%, δεν είναι για κάθε οικογένεια να βρει το παιδί αφού τελειώσει τις σπουδές του μία δουλειά;
Η ζημιά κατά την ταπεινή μου άποψη έγινε στη δεκαετία του ’80, όταν καταργήθηκαν οι εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο.. Τότε όλοι γονείς και μαθητές επέλεγαν το Γενικό Λύκειο, που έβγαζε αποφοίτους έτοιμους να πλαισιώσουν το δημόσιο, άρα «πελάτες» του πολιτικού μα ς συστήματος και έτσι σταδιακά εγκαταλείφθηκε η Τεχνική εκπαίδευση τα Τεχνικά και Επαγγελματικά Λύκεια, αφέθηκαν στη μοίρα τους.. ¨’Ομως η όποια παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, το οικονομικό της θαύμα μετά τον Εμφύλιο, στις δεκαετίες του ’50 και ’60, η όποια βιομηχανική ανάπτυξη, δεν προήλθε από αποφοίτους του Χάρβαρντ ή του Λόντον Σκουλ, αλλά από τεχνίτες, τορναδόρους, υδραυλικούς και μαραγκούς, ηλεκτρολόγους και ψυκτικούς. Αυτοί εργάστηκαν σε βιομηχανίες και όσοι είχαν εμπορικό πνεύμα, αφού έμαθαν τη δουλειά, άνοιξαν στην αρχή μία μικρή φάμπρικα που στη συνέχεια έγινε εργοστάσιο…
Αυτή λοιπόν τη δεξαμενή τη στερέψαμε στέλνοντας οι περισσότεροι τα παιδιά μας στο Γενικό Λύκειο και στη συνέχεια στο πανεπιστήμιο, παρακαλώντας τους πολιτικούς, μόλις αποφοιτούσαν να τους βρουν μία δουλειά στο δημόσιο. Και αφού τα μνημόνια έβαλαν ένα στοπ στους διορισμούς του δημοσίου, τώρα τα στέλνουμε στο εξωτερικό, όπου εκεί υπάρχει παραγωγικό μοντέλο, υπάρχουν βιομηχανίες, υπάρχει τεχνική εκπαίδευση…


Ποια είναι λοιπόν η νέα αρχιτεκτονική του πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ποια η φιλοσοφία των συγχωνεύσεων, ποιο το όραμα για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας;
Να βγάλουμε επιστήμονες σε σχολές με υψηλές οικονομικές απαιτήσεις στη λειτουργία τους, από τα πενιχρά δημοσιονομικά της χώρας, οι οποίοι θα αναζητήσουν θέση στην αγορά εργασίας των ξένων χωρών…
Αντί να ενισχύσουμε την Τεχνολογική εκπαίδευση, μετατρέποντας τα ΤΕΙ σε Τεχνολογικά πανεπιστήμια με κύρος και προσαρμοσμένα στην αγορά εργασίας, βρήκαμε την εύκολη λύση την κατάργησή τους για λόγους δημοσιονομικούς. «Πονάει κεφάλι κόβει κεφάλι», δηλαδή…
Μία λύση θα ήταν όλα τα τριτοβάθμια ιδρύματα που θέλουν να αναπτυχθούν να εξοικονομούν πόρους, πέρα από τα μεταπτυχιακά και από αγγλόφωνα τμήματα που θα προσελκύουν φοιτητές από την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής μεσογείου. Έτσι και εξοικονόμηση πόρων θα γινόταν –που είναι και το ζητούμενο λόγω μνημονικών δεσμεύσεων- και όσα ιδρύματα παρείχαν πραγματικά αξιοζήλευτες σπουδές, θα επιβίωναν.


Και στο τέλος θα πρέπει να γίνει μία καταγραφή από τη λειτουργία των δύο ιδρυμάτων , για το πόσο συνέβαλαν στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας, αγροτικής , βιομηχανικής, υπηρεσιών κλπ, ώστε να κατανοήσουμε και το ρόλο του καθενός, αλλά και την ανταποδοτικότητα τους, γιατί ας μη λησμονούμε η λειτουργία τους στηρίζεται στους δικούς μας φόρους…


Μα θα πει κανείς στα ΤΕΙ περνούν μαθητές με μέσο όρο κάτω από δέκα και έχουν απαξιωθεί στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας, αποτελούν για κάθε οικογένεια, όχι πρώτη επιλογή αλλά την ύστατη λύση και εν πάση περιπτώσει δεν μπορεί κάθε χωριό και κάθε κωμόπολη να έχει και από μία σχολή … Καμία αντίρρηση, αν και ελάχιστες πλέον οικογένειες έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν το νοίκι για τους σπουδαστές σε ξένες πόλεις, άρα ήταν τα ΤΕΙ μία κάποια λύσις, που λέει και ο Καβάφης.


Αυτή όμως είναι η λανθασμένη προσέγγιση. Για να βγάλεις άξιους μηχανικούς, πρέπει να έχεις άξιους υπομηχανικούς. Για να βγάλεις επιτυχημένους γιατρούς πρέπει να έχεις καταξιωμένους βοηθούς γιατρών και πάει λέγοντας.. Η αναβάθμιση της τεχνολογικής βαθμίδας στην εκπαίδευση, σημαίνει αναβάθμιση στη ραχοκοκαλιά του παραγωγικού μοντέλου. Η παραγωγική πυραμίδα δεν θα πρέπει να έχει στη βάση της μόνον ανειδίκευτους εργάτες μετανάστες και στην κορυφή επιστήμονες από καταξιωμένα ελληνικά πανεπιστήμια. Στη μέση της θα πρέπει να έχει επιστήμονες της τεχνολογικής εκπαίδευσης, γνώστες του αντικειμένου τους με δεξιότητες στην εφαρμογή,, γιατί αλλιώς θα καταρρεύσει…


Το στοίχημα λοιπόν για τη Λάρισα και τη Θεσσαλία, αν δεν προχωρήσει η συγχώνευση θα πρέπει να είναι η αναβάθμιση του ΤΕΙ Θεσσαλίας σε ένα σύγχρονο τεχνολογικό πανεπιστήμιο που θα αντέξει στις μελλοντικές προκλήσεις. Καταξιωμένο διδακτικό προσωπικό διαθέτει με διδακτορικά και ερευνητικές εργασίες που δεν έχουν τίποτε να ζηλέψουν από το αντίστοιχο του πανεπιστημίου…
Και ας μη γίνει ποτέ σκέτο πανεπιστήμιο όπως λέει ο υπουργός Παιδείας που θα βγάζει επιστήμονες που θα πλαισιώνουν την αγορά εργασίας της Γερμανίας, της Αγγλίας και της Σουηδίας. Και ας μη βγάζει τους αυριανούς δημοσίους υπαλλήλους.. άλλωστε οι τελευταίοι αποτελούν προνομιακό πεδίο της «παλιάς Ελλάδας»…

Ευχή όλων θα είναι να προχωρήσει επιτυχώς και το πανεπιστήμιο Θεσσαλίας , για το οποίο ο «ιστορικός» του πρώτος πρύτανης κ. Παντελής Λαζαρίδης δήλωσε χθες στον «Ταχυδρόμο», ότι «χάνει τα σκήπτρα ο Βόλος με τη συγχώνευση και δημιουργείται ένα σκορποχώρι ενώ η Θεσσαλία μπορεί να σηκώσει τη λειτουργία δύο Ιδρυμάτων ευέλικτων και συνεργαζόμενων»…

 



Αν το άρθρο μας σας άρεσε, πατήστε

Παρακαλούμε, κάντε

Άλλες ειδήσεις για Λαρισαϊκά και Σχόλια

Δημοφιλή Βίντεο

ΑΣ Αγορά
Γίνε μέλος στη σελίδα μας στο facebook Ακολούθησε μας στο Twitter
Bruno Online Delivery
Fashion City Outlet

Κατηγορίες

Ακολουθήστε μας
  ^