Με Αρχιτεκτονική Ματιά

Ένα βράδυ στη Μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

από τον Βασίλειο Ν. Τσολάκη

Ένα βράδυ στη Μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος
30.11.2016 | 11:02
Νέος Αγων

Η μονή της Μεγίστης Λαύρας ιδρύθηκε, πάνω στο σημείο που πιθανολογείται ότι ήταν η αρχαία πελασγική πόλη Ακρόθωσι, από τον Άγιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη, το 963 μΧ., κατά προτροπή και χρηματοδότηση του φίλου του, αυτοκράτορα του Βυζαντίου, Νικηφόρου Φωκά.

Λέγεται, επίσης, ότι ο Νικηφόρος Φωκάς επιθυμούσε πολύ, να εγκαταλείψει αργότερα το θρόνο και να μονάσει στη Μεγίστη Λαύρα. Δεν πρόλαβε, όμως, να πραγματοποιήσει τον πόθο του να μονάσει, καθώς δολοφονήθηκε, ενώ κοιμόταν, από την γυναίκα του Θεοφανώ και τον ανιψιό του Ιωάννη Τσιμισκή, μετέπειτα αυτοκράτορα. Και όπως αναφέρει η παράδοση, βρέθηκε να κοιμάται πάνω σε ένα μοναχικό ράσο.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

1. Το καθολικό της Μονής της Μεγίστης Λαύρας (963 μΧ.) αποτελεί το πρότυπο, για όλα τα αγιορείτικα καθολικά, με το οποίο και εγκαινιάσθηκε η αρχιτεκτονική τυπολογία του τρίκογχου Αθωνικού ναού.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

2. Απογευματινή ώρα, πριν από τον εσπερινό. Ο πάγκος του υπαίθριου καθιστικού, όπου γίνονται οι κοινωνικές επαφές πριν και μετά από τις λειτουργίες.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

3. Καθώς σκοτεινιάζει, η όψη, που παρουσιάζει το περίφημο καθολικό της Μονής, προκαλεί ανάταση και σκεπτικισμό.

 

 Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

4. Εσπερινός στο καθολικό της Μονής.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

5. Καθώς αρχίζει να πέφτει το σκοτάδι, οι επισκέπτες και οι μοναχοί, κουρασμένοι, αρχίζουν να αποσύρονται στους ξενώνες και στα κελιά.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

6. Σε λίγο, μια βροχή, που γίνεται ολοένα και πιο δυνατή, αναγκάζει όλους τους επισκέπτες να αποσυρθούν στους ξενώνες.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

7. Ο μεγάλος ξενώνας της Μονής, φωταγωγημένος.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

8. Ο σκεπαστός εξώστης, στο αρχονταρίκι της Μονής, σαν μια ζεστή φωλιά, συγκεντρώνει τους επισκέπτες, για να προφυλαχτούν από τη βροχή και τον δυνατό αέρα.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

9. Στο σαλόνι του ξενώνα, παρέα με τους πατέρες.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

10. Ευκαιρία για συζήτηση.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

11. Από τον εξώστη του ξενώνα, η θέα προς την αυλή ασκεί μια μυστηριώδη γοητεία.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

12. Μετά από αρκετή ώρα, η βροχή σταματά.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

13. Τα φώτα άναψαν στους χώρους των κελιών. Όλοι οι μοναχοί έχουν αποσυρθεί στα κελιά τους.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

14. Η αυλή της Μονής φαίνεται έρημη. Απόλυτη ησυχία απλώνεται παντού, προκαλώντας σφοδρή επιθυμία, για μια διαφορετική γνωριμία με τους χώρους της τεράστιας μονής.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

15. Ένας μοναχικός περίπατος, μέσα στα σκοτάδια, γοητεύει, αλλά και προκαλεί φόβο.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

16. Οι εικόνες είναι τόσο γοητευτικές, που διώχνουν κάθε δισταγμό για περιπλάνηση στο απέραντο μοναστήρι. Η φιάλη, η Τράπεζα, η βρύση και το ξύλινο τύμπανο, εικόνες γνωστές, τώρα φαίνονται διαφορετικές, τυλιγμένες στο σκοτάδι.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

17. Θέα προς το Καθολικό της Μονής. Μπροστά από το καθολικό, το τεράστιο κυπαρίσσι που είχε φυτέψει ο Άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης, όταν ίδρυσε τη Μονή το έτος 963. Στα δεξιά, η Τράπεζα της Μονής.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

18. Θέα προς την Τράπεζα, με την υψηλή δίρριχτη στέγη. Ένα ζωντανό μουσείο, όπου παραμένουν για τόσους αιώνες, στη φυσική τους θέση, έργα ανυπέρβλητης τέχνης της Κρητικής Σχολής, που έγιναν στο πρώτο μισό του 16ου αιώνα. Στα δεξιά η φιάλη.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

19. Πίσω από το κυπαρίσσι που, καθώς λέγεται, φύτεψε ο ίδιος ο άγιος Αθανάσιος το 963 μΧ., φαίνεται η φιάλη της Μονής. Στα δεξιά η Τράπεζα, και μπροστά από αυτή, η βρύση. Στο άκρο, δεξιά, το τεράστιο ξύλινο τύμπανο, με το οποίο σημαίνονται οι ώρες έναρξης των ακολουθιών στο ναό.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

20. Το μεγάλο εικονοστάσι, που βρίσκεται λίγο πιο πριν από το καθολικό.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

21. Το καθολικό της Μονής, από τα δυτικά, με φόντο το βαθύ σκοτάδι που έχει απλωθεί παντού.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

22. Ο πάγκος του υπαίθριου καθιστικού, απέναντι από το καθολικό, μόνος κι αυτός, χωρίς τη συντροφιά των ανθρώπων.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

23. Θέα προς τους ξενώνες. Είναι ώρα για την επιστροφή στην θαλπωρή τους.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

24. Η επόμενη μέρα. Προς την Τράπεζα της Μονής, για το γεύμα, μετά το τέλος της πρωινής λειτουργίας. Η Τράπεζα βρίσκεται απέναντι από την είσοδο προς τον Ναό. Μετά από την πνευματική τροφή θα προσφερθεί και η υλική.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

25. Στην Τράπεζα της Μονής. Τις τοιχογραφίες έκανε ο Θεοφάνης ο Κρης ή Θεοφάνης Μπαθάς- Στρελίτζας, ο οποίος ήταν ένας από τους εξέχοντες εικονογράφους της Κρητικής Σχολής, στο πρώτο μισό του 16ου αιώνα, και η πιο σημαντική φυσιογνωμία στην δημιουργία εικονογραφιών και αγιογραφιών της συγκεκριμένης περιόδου.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

26. Τα εδέσματα είναι, ήδη, απλωμένα πάνω στα μαρμάρινα τραπέζια. Το γεύμα λιτό, ίδιο για όλους. Στο μπροστινό τμήμα της τράπεζας, ο ηγούμενος και οι μοναχοί της Μονής. Στο τμήμα προς την είσοδο, οι επισκέπτες.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

27. Μια τελευταία ματιά, σαν αποχαιρετισμό, παίρνοντας μαζί μας μια εικόνα από την μεγαλοπρέπεια του Βυζαντίου.

 

Ένα βράδυ στη μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος

28. Οι μοναχοί έμειναν μόνοι, ίσως ικανοποιημένοι μέσα στην ηρεμία της μοναξιάς τους. Για λίγο χρόνο, όμως, αφού σε λίγο, νέοι επισκέπτες θα αντικαταστήσουν αυτούς που έφυγαν, συνεχίζοντας μια παράδοση φιλοξενίας, που κρατά, περίπου, έντεκα αιώνες.

 



Αν το άρθρο μας σας άρεσε, πατήστε

Δείτε ακόμα

Δημοφιλή Βίντεο

ΑΣ Αγορά
Ενωμένα Φροντιστήρια
Γίνε μέλος στη σελίδα μας στο facebook Ακολούθησε μας στο Twitter
axon
Παν. Θεσσαλίας - Βραδιά Ερευνητή

Fashion City Outlet
Κατηγορίες

Ακολουθήστε μας
  ^