ICBS - Larissa Business College

Λαρισαϊκά - Σχόλια

Οι τοπικισμοί οδηγούν σε λάθος σχεδιασμό της ανάπτυξης της Θεσσαλίας

Του Γιάννη Κολλάτου
Οι τοπικισμοί οδηγούν σε λάθος σχεδιασμό της ανάπτυξης της Θεσσαλίας
12.07.2017 | 21:23

 Υπάρχει καλώς και κακώς νοούμενος τοπικισμός; Κατά καιρούς τις τελευταίες τρεις δεκαετίες στη Θεσσαλία, σηκώνονται οι τόνοι της αντιπαράθεσης στη λογική των παλιών νομαρχιακών δικεκδικήσεων, που πλέον έχουν γίνει περιφερειακές ενότητες... Πότε για το πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, που αρχικά προβλεπόταν να ιδρυθεί στο Βελεστίνο και τελικά ιδρύθηκε στο Βόλο ο κύριος κορμός του, με παρακλάδια σε Λάρισα, Τρίκαλα, Καρδίτσα για να ικανοποιηθούν όλες οι τοπικές κοινωνίες. Στη συνέχεια είχαμε κάθε καλοκαίρι διαμάχη μεταξύ Λάρισας- Καρδίτσας για τα νερά της Λίμνης Πλαστήρα. Μετά είχαμε διαμάχη για το που θα γίνει το πανθεσσαλικό στάδιο, το οποίο τελικά κατασκευάστηκε στο Βόλο και εσχάτως έχουμε μία νέα διαμάχη που έχει ξεσπάσει για τη χωροθέτηση του Εμπορευματικού Κέντρου...

 Θεωρούμε όλες αυτές τις μικρο-τοπικιστικές διμάχες, περί όνου σκιάς, με δεδομένο ότι οι αποστάσεις με τα σύγχρονα οδικά δίκτυα - και ευελπιστούμε και σιδηροδρομικά με την ηλεκτροκίνηση του θεσσαλικού σιδηριδρόμου- έχουν εκμηδενιστεί...

 Αν κάπου πάντως ήταν λαθεμένος ο σχεδιασμός για την κατασκευή υποδομών, αυτός έχει να κάνει με το περιφερειακό αεροδρόμιο, καθώς επιλέχτηκε η περιοχή της Νέας Αγχιάλου, με το σκεπτικό ότι θα εξυπηρετεί τουριστικο ρευμα σε Πήλιο και Γλύφα. Αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές, η χωροθέτηση του προκειμένου να είναι άκρως ανταγωνιστικό με τα λοιπά περιφερειακά αροδρόμια, έπρεπε να είναι στην περιοχή του άξονα των Τρικάλων - Καλαμπάκας, με δεδομένο ότι τα Μετέωρα δέχονται ετησίως 2,5 εκατομμύρια ξένους επισκέπτες και η απόσταση Νέας Αγχιάλου, Καλαμπάκας είναι σχεδόν η ίδια με αυτή της Θεσσαλονίκης με την Καλαμπάκα...

 Ένας από τους λόγους λοιπόν που δεν απέκτησε ποτέ τη δυναμική που θα ήθελαν οι Θεσσαλοί, το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου και ούτε θα την αποκτήσει ποτέ, είναι ότι απέχει αρκετά από εκεί που υπάρχει ο κύριος όγκος αφίξεων τουριστών στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας.. Επιλέχτηκε βέβαια η Νέα Αγχίαλος γιατί χρησιμοποιήθηκαν εγκαταστάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας και δεν υπήρχαν απολλοτριώσεις. Για τον ίδιο λόγο η ΓΑΙΟΣΕ επιλέγει το Κουλούρι στη Λάρισα και όχι το Βελεστίνο, γιατί εκεί διαθέτει ιδιόκτητο οικοπεδικό χώρο και άρα θα μειώσει το κόστος που μπορεί να εκτοξευθεί με τις απαλλοτριώσεις...

 Οι μικροτοπικισμοί και οι τακτικισμοί που οδήγησαν σε κατάτμηση του ανεπιστημίου Θεσσλίας, ήταν εκείνοι που δημιούργησαν στη χωροθετηση δύο βιομηχανικών περιοχών σε Τρίκαλ και Καρδίτσα παρότι η μεταξύ τους απόσταση είναι λιγότερη από 24 χιλιόμετρα και δύο τελωνίων. Αυτές οι υποδομές σήμερα υπολειτουργούν και ο κίνδυνος ειναι ορατός όταν θα υπάρξει περεταίρω συμάζεμα των δημοσιονομικών κάτω από τις πιέσεις δανειστών και ΔΝΤ, κάποιες να βάλουν λουκέτο...

 Υπάρχει πάντως ο κίνδυνος με τις λογικές απομόνωσης που καλλιεργούνται στην πρωτεύσουσα της Μαγνησίας κατά καιρούς να υποβαθμιστεί και το λιμάνι του Βόλου, που ήδη έχει καταστεί δευτερεύουσας σημασίας και από τον ΟΣΕ αφού ο κύριος εμπορευματικός φόρτος του είναι τα κοντέινερ της COSCO που ξεφορτώνονται στο λιμάνι του Πειραιά...

 Και μη λησμονούμε ότι κατασκευάζεται ιδιωτικό  λιμάνι στην περιοχή του Αλμυρού, όπου επίσης λειτουργεί και το λιμάνι των αλευρόμυλων Λούλη...

 Κοντολογίς ο χωροταξικός σχεδιασμός της Θεσσαλάις γινόταν πάντα με γνώμονα την διατήρηση πολιτικών και τοπικιστικών ισορροπιών, , από τοπικούς πολιτικούς παράγοντες στη λογική του διορισμού ηεμέέρων και ψηφοφόρων Και έτσι  αφού δεν είχε εκπονηθεί κανένα σοβαρό bussines plan, πολλές από τις υποδομές απαξιώθηκαν  στην πορεία του χρόνου...

 Σπεύδω να προλάβω τυχόν αντιδρασεις φίλων Βολιωτών και δηλώνω, ότι η σωστή από πλευρας τεχνικών χαρακτηριστικών χωροθέτηση του εμπορευματικού κέντρου είναι στο δίπολο Βόλου- Λάρισας, όπου υπάρχουν συνδυασμένες μεταφορές πέρα από το λιμάνι και το αεροδρόμιο και αν δεν είναι ο χώρος το Βελεστίνο, θα μπορούσε να είναι ο Πλατύκαμπος, ή το Στεφανοβίκειο. Αλλά δεν είναι η οικονομικότερη και αυτό με τη δημοσιονομική στενότητα που έχει η χώρα είναι σημαντικό. Μη λησμονούμε εξάλλου ότι για λόγους δημοσιονομικούς ματαιώθηκαν οι Μεσογειακοί αγώνες στο δίπολο Βόλου - Λάρισας και έτσι χάθηκε μία μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουν οι δύο πόλεις υποδομές και προβολή μοναδική.

 




Αν το άρθρο μας σας άρεσε, πατήστε

Ένωση Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Ν. Λάρισας

Επίσης, στα Λαρισαϊκά - Σχόλια...

comments powered by Disqus
ΙΕΚ Openmellon
Θεσσαλία TV Newsletter
Συμπληρώστε το e-mail σας και διαβάστε το καθημερινό newsletter μας !

Ενωμένα Φροντιστήρια
AXON
  ^